پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره یازدهم

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 11

شماره یازدهم

هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401

فهرست

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

جریان سرمایه‌گذاری سازمانی در رمزارزها

• در ﻫﻔﺘﻪ ی ﮔﺬﺷﺘﻪ رﮐﻮرد ورود ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪ اﺑﺰارﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری داراﯾﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎل در ﺳﺎل2022 ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺷﺪ و274 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر نقدینگی وارد اﯾﻦ اﺑﺰارﻫﺎ ﺷﺪ. اﯾﻦ اﺗﻔﺎق را ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺎﺷﯽ از ﻣﻮج ﻓﺮوش ﮔﺴﺘﺮده ﭘﺲ از ﮐﺎﻫﺶ ﻗﯿﻤﺖ ارز UST داﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران آن را ﻧﻮﻋﯽ ﻓﺮﺻﺖ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻠﻘﯽ ﮐﺮده اﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﻟﯿﺴﺖ ﺷﺪه در ﮐﺸﻮرﻫﺎی آﻣﺮﯾﮑﺎی ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺷﺎﻫﺪ312 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر ورود ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و اﺑﺰارﻫﺎی ﻟﯿﺴﺖ ﺷﺪه در اروﭘﺎ ﺷﺎﻫﺪ 38 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر ﺧﺮوج ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻮده اﻧﺪ.
• ﺑﯿﺖ ﮐﻮﯾﻦ ﺑﺎ 299 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر ورود ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ورود ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ را در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ارزﻫﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺮد.
• اﺗﺮﯾﻮم ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺷﺎﻫﺪ ﺧﺮوج ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان27 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر ﺑﻮد ﮐﻪ در ﻣﺠﻤﻮع ﺳﺎل2022 ، اﯾﻦ ﺧﺮوج ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪ236 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر و ﻣﻌﺎدل 2.6 % از داراﯾﯽ ﻫﺎی ﺗﺤﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ.
• ﺳﻬﺎم ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺣﻮزه ﺑﻼﮐﭽﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ 51 ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر ﺧﺮوج ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺮس ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران ﺷﺪ. اﯾﻦ ﻋﺪد، ﺳﻮﻣﯿﻦ رکورد ﺧﺮوج ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ از اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ آﯾﺪ.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

ارزش تتر برای مدت کوتاهی تا ۰.۹۵ دلار کاهش یافت.

قیمت تتر، بزرگترین استیبل کوین جهان در روز پنج‌شنبه با ۵٪ کاهش مواجه شد و به ۰.۹۵ دلار رسید.

دو کوان طرح احیای شبکه ترا را منتشر کرد.

دو کوان بنیان‌گذار پروژه ترا، روز جمعه طرح جدیدی به نام «طرح احیا شبکه ترا» ارائه کرد که در صورت اجرای آن، شبکه جدیدی ایجاد می‌شود و مالکیت آن بین هولدرهای لونا و UST توزیع می‌شود.

حساب‌های بانکی ۵۴۵ عامل غیرمجاز ارزی و رمزارز در ایران مسدود شد.

در پی اجرای طرح مقابله با دادوستدهای غیرمجاز ارزی در کشور، وزارت اطلاعات با همکاری بانک مرکزی و دستور قضایی، اقدام به شناسایی و مسدودسازی حساب‌های ۵۴۵ نفر از عوامل غیرمجاز ارزی کرد.

دادگاه عالی چین، بیت کوین را به عنوان نوعی دارایی مجازی به رسمیت شناخت.

دادگاه عالی شانگهای چین سندی منتشر کرده است که در آن از بیت کوین به عنوان یک دارایی باارزش، کمیاب و در دسترس یاد شده است.

السالوادور مقامات ۴۴ کشور را برای بحث درباره بیت کوین جمع می‌کند.

نایب بوکله (Nayib Bukele)، رییس جمهور السالوادور، اواخر یکشنبه در توییتر اعلام کرد ۳۲ بانک مرکزی و ۱۲ مقام مالی از ۴۴ کشور در روز دوشنبه، ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) در السالوادور ملاقات خواهند کرد.

گزارش بنیاد لونا: تنها ۳۱۳ بیت کوین از ذخایر ما باقی مانده است.

بنیاد لونا (LFG) گزارشی از روند استفاده از ذخایر خود در روند سقوط ارزش استیبل کوین UST و رمزارز لونا در هفته پیش منتشر کرد که تنها 313 بیتکوین در ذخایرشان باقی مانده است.

صرافی کوین بیس: در صورت ورشکستگی، الزامی به بازگرداندن دارایی‌های کاربران نداریم.

این صرافی هشدار داده است که مطابق قوانین کمیسیون SEC در صورت ورشکستگی، تضمینی برای بازگرداندن دارایی‌های کاربران وجود نخواهد داشت.

سرمایه‌ ۱.۶ میلیارد دلاری بایننس در لونا، اکنون ۳۰۰۰ دلار ارزش دارد.

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیر عامل صرافی بایننس، در توییتی اظهار داشت که این صرافی از سرمایه‌گذاری خود در لونا، روی کاغذ سود زیادی به دست آورده بود، اما اکنون تقریبا همه آن را از دست داده است.

چین با وجود تمام ممنوعیت‌های دولتی دومین قطب استخراج بیت کوین در جهان است.

طبق آخرین به‌روزرسانی از شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (CBECI)، کشور چین، علی‌رغم ممنوعیت‎‌ تمام فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها از سوی دولت مرکزی، از ابتدای سال جاری میلادی تا امروز به مقام دوم در استخراج بیت کوین بازگشته است.

ویتالیک بوترین ۱ میلیون دلار به بنیاد دوج کوین کمک کرد .

ویتالیک بوترین خالق اتریوم، مبلغ ۱ میلیون دلار در قالب اتر به بنیاد دوج اهدا کرد.

نماینده مجلس: برای قانون‌گذاری رمزارزها نیاز به کارشناسی دقیق داریم.

شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان در مجلس اعلام کرد برای ارائه مصوبه در خصوص بازار رمزارزها باید کارشناسی دقیقی انجام شود و به محض کامل شدن اطلاعات و جمع بندی در صحن کمیسیون، اعلام عمومی خواهد شد.

شرکت متا سرویس پرداخت و معاملات رمزارزی خود را راه‌اندازی می‌کند.

شرکت متا قصد راه‌اندازی سرویسی به نام متا پی (Meta Pay) را دارد. این شرکت به همین منظور درخواست ثبت چند نشان تجاری برای پلتفرم پرداخت و معاملات رمزارزها را ارائه داده است.

روسیه پرداخت با رمزارزها را قانونی می‌کند.

وزیر صنعت و تجارت روسیه از قانونی شدن رمزارزها و استفاده از آن‌ها در پرداخت‌ها در آینده خبر داده است.

اینستاگرام فاز آزمایشی NFTها را در این هفته آغاز می‌کند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا چند ماه پیش از آماده شدن اینستاگرام برای پذیرش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خبر داده بود. این پلتفرم اطلاعیه‌ای برای جذب یک نیروی متخصص بلاکچین منتشر کرده است و همچنین قصد دارد راهی برای کسب درآمد افراد از طریق NFTها در اینستاگرام ارائه کند.

سختی استخراج بیت کوین رکورد زد؛ استخراج BTC فعلا سودآوری ندارد.

سختی شبکه بیت کوین امروز اوج جدیدی را ثبت کرد. با وجود تغییرات جزئی هش ریت، سختی شبکه بیت کوین در حال افزایش است. کاهش قیمت بیت کوین در هفته‌های اخیر نیز مزید بر علت شده است تا سوددهی ماینینگ بیت کوین برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ وارد ناحیه ضرردهی شود.

پست بانک از توکن ریالی خود رونمایی کرد.

ست بانک توکن ریالی خود با نماد IRRP را عرضه کرد. پست بانک از بستر بلاکچین ققنوس برای توسعه این توکن استفاده کرده است. هر واحد IRRP ارزشی معادل ۱ میلیون تومان خواهد داشت و به ازای صدور هر واحد از این توکن، معادل ریالی آن نزد پست بانک بلوکه می‌شود.

تحلیل داده‌های درون شبکه

آنچین هفتگی :

رخدادهای این هفته بیتکوین را باید در کتاب‌های تاریخی ثبت کرد. در این هفته LUNA/UST به تورم شدیدی دچار شد و ۴۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. LFG هشتاد هزار بیتکوین خود را فروخت.

 ۷.۵ میلیارد دلار از موجودی استیبل کوین‌ها کاهش پیدا کرد و قیمت بیتکوین تا نزدیکی Realized price پیش رفت.

با ازبین‌ رفتن ثبات یک دلاری UST،  توکن LUNA نیز به دلیل تورم شدید موجودی خود، به قیمت ۰.۰ رسید.در نتیجه این رخداد، LUNA Foundation Guard  برای جلوگیری از نابودی ثبات UST، مجبور به برداشت حدود هشتادهزار بیتکوین از خزانه خود شد، اما موفق به حفظ ثبات UST نشد.

محقق شدن ضررهای سنگین در شبکه :

زمانی که ماجرای LUNA آغاز شد،  بیتکوین هایی که توسط LFG خریداری شده بود، در قیمت بسیار پایین تر فروخته شدند.  USDT نیز با از دست‌دادن ثبات خود، سبب شد قیمت بیتکوین، ناحیه حمایتی ۲۹ هزار دلار را بشکند و به نواحی قیمتی جولای ۲۰۲۱ برسد. این سقوط قیمتی موجب شد تمام افرادی که در چرخه  ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بیتکوین خریداری کردند، در ضرر قرار بگیرند و شبکه به طور خالص در ضرر باشد‌. طی دو روز متوالی، به مقدار ۲.۵ میلیارد دلار ضرر محقق شد که این مقدار بیتکوین تقریباً با بزرگترین تسلیم‌های قبلی بازار برابر است. از این مقدار ضرر محقق شده، ۷۰۳.۷ میلیارد دلار صرفاً متعلق به بنیاد LFG است. توجه داشته باشید از زمان واردشدن بیتکوین به کیف پول LFG تا خارج‌شدن آن‌ها این مقدار ضرر محقق کرده است. این ضررها شامل ضررهایی نمی‌شود  که بعداً برای نجات UST مجبور به فروش بیتکوین های خود شده و با تورم شدید، LUNA را بی‌ارزش ساخته است.

در نمودار زیر مشاهده می کنید که LUNA یکی از سنگین ترین تسلیم های بازار در ۵ سال اخیر است که باعث شده کل ضرر محقق شده ی آن ۰.۲۸ درصد realized cap باشد. این مقدار با موارد زیر در سال های قبل مقایسه می شود:

  • اوایل و اواخر سقوط قیمت در فاز خرسی ۲۰۱۸
  • مارس ۲۰۲۰ ، به اخبار COVID
  • سقوط قیمتی می ۲۰۲۱

جمع بندی آنچین هفته

این هفته بسیاری از ویژگی های اصولی بازار خرسی را مشاهده کردیم که به نوبه خود تاریخی بودند.بسیاری از پروژه های بزرگ کریپتوکارنسی تاکنون بی‌ثباتی خود را نشان داده اند و در نهایت باعث نابودی خود شدند. چنین رخدادهایی معمولاً در اوج فشار بازار خرسی اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانی که تقاضایی در بازار نیست و پروژه‌های آزمایشی بسیار تحت‌فشار قرار می‌گیرند.

استیبل کوین‌ها جزء زیرساخت‌های اصلی بازار هستند؛ بنابراین بی‌ثباتی آن‌ها، مخصوصاً USDT تأثیرات بسیار منفی می‌تواند در بازار داشته باشد.موج نگرانی از بی ثباتی USDT و UST، از بین رفتن ۴۰ میلیارد دلار از ارزش LUNA/UST و فروش ۸۰ هزار بیتکوین توسط LFG ، برای ایجاد طوفانی سهمناک کافی بود.

تمام این اتفاقات حتماً  موجب قانون‌گذاری‌های سختگیرانه و سریع‌تر در آینده خواهد شد. اما باید دید آیا در آینده‌ای نزدیک به Realized priceخواهیم رسید یا خیر. اگربه این معیار برسیم تا چه مدت زمانی با آن تماس خواهیم داشت‌ و در بازار خرسی خواهیم ماند. ممکن است روزهای سخت زمستانی را پشت سر گذاشته باشیم و میزان انباشتی که مشاهده کردیم، نقطه ی حمایتی برای خرید گاوها باشد. بااین‌حال باید توجه داشت که اقتصاد کلان، تورم و سیاست های پولی، مانند مانعی در راه بازار هستند و احتمالا هنوز جاده پر پیچ و خمی را پیش رو خواهیم داشت.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت 4 ساعته BTC/USDT

همانطور که قبلاً گفتیم ما به دنبال حداقل 32800 دلار هستیم و اولین هدف ما وجود دارد، تنها در صورتی که این بازار شکست مقاومتی صعودی باشد و همچنین انتظار
می رود پمپ بیشتری نیز وجود داشته باشد.

تمام جزئیات در نمودار ذکر شده است.

تحلیل‌گر: MMBTtrader

چارت هفتگی BTC/USDT

این اولین بار است که بیت کوین اعتصاب 7 هفته ای می کند.
ما در هفته هشتم هستیم و همه چیز قرمز است.
سیگنال های معمولی که ما به آنها نگاه می کنیم همه نزولی هستند.
ما یک تلاقی نزولی در EMAها داریم که معمولاً منجر به جهش و به دنبال آن قیمت‌های پایین‌تر می‌شود… اما باز هم، ما هیچ نوع جهشی را ندیده‌ایم.

تحلیل‌گر: AlanSantana

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره