پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره 12

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 12

شماره دوازدهم

هفته اول خرداد ماه 1401

فهرست

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

معاون وزیر اقتصاد: ۱۳۰٬۰۰۰ ماینر در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود دارد.

معاون وزیر اقتصاد و مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در بازدید از انبار دستگاه‌های ماینر غیرمجاز در مشهد عنوان کرد در مجموع بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ دستگاه ماینر در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود دارد.

اوپن سی از پروتکل جدید Seaport رونمایی کرد.

پلتفرم اوپن سی (Open Sea) که بزرگترین بازار معاملات توکن‌های NFT محسوب می‌شود از پروتکل جدید خود به نام سی پورت (Seaport) رونمایی کرد. این پروتکل برای خریداران و فروشندگان این بازار، امکانات جدیدی را فراهم می‌آورد.

بیل گیتس: هیچ رمزارزی ندارم و سرمایه‌گذاری در این بازار را درست نمی‌دانم.

بیل گیتس (Bill Gates)، صاحب شرکت مایکروسافت اعلام کرد در هیچ رمزارزی سرمایه‌گذاری نکرده است. او گفت برای سرمایه‌گذاری چیزهایی را انتخاب می‌کند که «خروجی با ارزش» دارند و دارایی‌های دیجیتال این‌گونه نیستند.

هشدار پلیس فتا: مراقب پولشویی با ترفند پیشنهاد دورکاری در خرید و فروش رمزارزها باشید.

سرهنگ علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیگیری از جرایم‌ سایبری پلیس فتا انتظامی کشور در مورد موضوع کلاهبرداری و پولشویی با ترفند همکاری یا دورکاری در ارزهای دیجیتال اظهار داشت:

افراد دقت داشته باشند که هیچگاه خریدار ارز دیجیتال به عنوان همکاری در فروش و حساب واسط نباشند.

مدیر عامل بایننس: پروژه ترا حباب زیبایی بود که بالاخره ترکید.

CZ در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد سرمایه‌گذاری یکی از کاربران شبکه اجتماعی ردیت بیان داشت:

من مثال خوبی برای این قضیه نیستم زیرا دارایی‌های من در فضای رمزارزها تنوع زیادی ندارند و بیشتر آن رمزارزهای BTC و BNB هستند. اما به کاربران توصیه می‌کنم که سبد متنوعی برای پورتفو خود ایجاد کنند.

ایلان ماسک: رمزارزها را به پول فیات ترجیح می‌دهم.

ایلان ماسک چندروز گذشته در توییتی از رمزارزها در مقابل پول سنتی و فیات حمایت کرد. تنها دقایقی پس از این اظهار نظر، قیمت بیت کوین حدود ۲٪ رشد کرد.

سونی به حوزه متاورس فیلم، موسیقی و بازی وارد می‌شود.

شرکت سونی اعلام کرد قصد دارد به صورت ویژه روی حوزه متاورس متمرکز شود و این موضوع به عنوان استراتژی اصلی بخش سرگرمی این کمپانی انتخاب شده است

درخواست پلیس کره جنوبی از صرافی‌ها: دارایی‌های بنیاد لونا را مسدود کنید.

صرافی‌های رمزارز در کره‌جنوبی از سوی پلیس این کشور هشدار دریافت کرده‌اند که به دارایی‌های بنیاد لونا اجازه خروج ندهند.

پی پال: ممکن است به زودی همه انواع رمزارزها را بپذیریم.

ریچارد نش (Richard Nash) نایب رییس شرکت پی پال (PayPal)، که به عنوان یکی از پیشروترین سیستم‌های پرداخت آنلاین در سطح جهان شناخته می‌شود، اعلام کرد این شرکت به زودی همه انواع خدمات رمزارزی و بلاکچین را می‌پذیرد.

بایننس به زودی فعالیت خود در دبی و بحرین را آغاز می‌کند.

صرافی بایننس تا پایان ماه جاری میلادی سرویس‌های اختصاصی پرداخت و معاملات رمزارزها را در کشور بحرین و همچنین در شهر دبی راه‌اندازی می‌کند. این اقدام در راستای برنامه گسترش فعالیت‌های بایننس در خاورمیانه است. یکی از اهداف بایننس از این برنامه پذیرش تدریجی فعالیت‌های این صرافی از سمت نهادهای نظارتی کشورهای منطقه است.

حجم معاملات صرافی یونی سواپ از یک تریلیون دلار عبور کرد.

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در ماه می (اردیبهشت) به دو نقطه عطف بزرگ دست یافت. اولین نقطه عطف به حجم معاملاتی این صرافی مربوط است که به تازگی از یک تریلیون دلار فراتر رفته است. همچنین تعداد کل کاربران این صرافی در ماه جاری میلادی به ۳.۹ میلیون نفر رسید.

اندریسن هوروویتز یک صندوق ۴.۵ میلیارد دلاری رمزارز تاسیس کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اندریسن هورویتز (Andreessen Horowitz) همگام با روند نزولی و ریزشی بودن بازار، سرمایه‌گذاری خود بر روی عرصه کریپتو را دو برابر افزایش داده است.

تحلیل داده‌های درون شبکه

آنچین هفتگی :

بعد از ماجرای سقوط LUNA ، UST و فروش سنگینی که هفته پیش در بازار رخ داد، بازار دوباره حالتی خنثی به خود گرفت و این هفته قیمت در محدوده 28,713 هزار دلار تا 31,300 هزار دلار حرکت می‌کرد.

روند نزولی بازار به مدت هشت هفته متوالی ادامه پیدا کرده و  این بیشترین تعداد کندل قرمز هفتگی بود که بیتکوین تا کنون به‌صورت متوالی تجربه کرده است. با بررسی بازار مشتقات، خواهیم دید که سرمایه‌گذاران نگران کاهش هرچه بیشتر قیمت هستند و ممکن است این ترس حداقل برای ۳ تا ۶ ماه بر بازار حاکم باشد.

همبستگی بیت کوین و اتریوم :

در نمودار زیر همبستگی جالبی میان بازده ۴ساله بیتکوین (نارنجی) و اتریوم (آبی)، به‌خصوص در روندهای خرسی بازار مشاهده می‌کنیم. در دو نمونه، میان بیتکوین و اتریوم همگرایی ایجاد شده که روند بازده سالانه مرکب این دو دارایی را به یکدیگر نزدیک کرده است.

اولین همگرایی، بعد سقوط مارس ۲۰۲۰ رخ داده است و دیگری از آغاز بازار خرسی ۲۰۲۱ تاکنون مشاهده می‌شود.

سلطه بیت کوین بر بازار:

با استفاده از دامیننس بیتکوین (مارکت کپ بیتکوین نسبت به کل بازار کریپتوکارنسی‌ها) می‌توان عملکرد و تسلط بیتکوین را نسبت به دیگر کریپتوکارنسی‌ها رصد کرد. در نمودار زیر تنها مارکت کپ اتریوم و بیتکوین را نسبت به یکدیگر نشان داده است. با این رویکرد می‌توانیم عملکرد نسبی بیتکوین و اتریوم را ببینیم.

با مشاهده نمودار زیر چندین نکته روشن می‌شود:

  •  واگرایی در حال کاهش دامیننس بیتکوین (فلش‌های سبز)، معمولاً در اوایل تا اواسط بازار خرسی رخ می‌دهد، سرمایه‌گذاران ریسک بیشتری را برای معامله کریپتوکارنسی‌های دیگر می‌پذیرند و سرمایه از بیتکوین به اتریوم و آلتکوین ها منتقل می‌شود.
  • واگرایی در حال افزایش دامیننس بیتکوین (فلش‌های قرمز) معمولاً در اوایل بازار خرسی رخ می‌دهد که در این مواقع بیتکوین عملکرد بهتری نسبت به اتریوم نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های دیگر ریسک کمتری می‌پذیرند و سرمایه بازار بیشتر به بیتکوین منتقل می‌شود.

در شرایط فعلی، بعد از ATH نوامبر پارسال، واگرایی در حال افزایشی مشاهده شده که موجب افزایش دامیننس و تسلط بیتکوین بر کل بازار خواهد شد.

میزان فعالیت آنچین:

شهر اشباح آنچین علیرغم ترسی که در کوتاه مدت وارد جو بازار مشتقات شده؛ میزان فعالیت آنچین بیتکوین و اتریوم همچنان خنثی باقی مانده است. معمولا افزایش تقاضا برای فضای بلاک‌ها و استفاده از شبکه،موجب ازدحام آن و درنهایت افزایش کارمزد تراکنش ها خواهد شد. با وجود اینکه در دو هفته اخیر کل کارمزدی که به صورت بیتکوین به ماینرها پرداخت می شود ۲ برابر شد، اما میزان کارمزدها از می ۲۰۲۱ همچنان بین ۱۰ تا ۱۲ بیتکوین است. کمبود تقاضا برای جای گرفتن تراکنش در بلاک‌ها همچنان عامل اصلی کاهش کارمزدهاست.

جمع بندی آنچین هفته

  • معمولاً بازارهای خرسی بالاخره روی شیطانی خود را نشان می‌دهند و این بازار خرسی نیز در چند هفته اخیر ضربه مهلک خود را وارد کرد. تا زمانی که کف قیمتی محکمی برای بازار ایجاد نشود، خرس‌های بازار تا حد توان خود موجب ضعف قیمت خواهند شد.
  • در این چند هفته شاهد ضعف قیمت، کاهش بازده بلندمدت، ترس کوتاه‌مدت در بازار مشتقات  و فعالیت ناچیز آنچین بودیم. این موارد کل بازار کریپتوکارنسی‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است زیرا مشاهده کردیم که میزان کاربرد و تقاضا برای تراکنش بیتکوین و اتریوم، نسبت به زمان بازار صعودی بسیار کاهش پیدا کرده است؛ مخصوصاً برای توکن‌های Defi.
  • بر اساس مشاهدات این هفته، فعلاً حجم بیشتر سرمایه  کل بازار به‌طرف بیتکوین هدایت می‌شود؛ یکی از دلایل آن هم می‌تواند سقوط LUNA ،UST و افزایش بدبینی افراد نسبت به دیگر دارایی‌های دیجیتال باشد. معمولاً چنین انتقال سرمایه‌ای در بازار خرسی رخ داده است؛ زیرا سرمایه‌گذاران برای سرمایه خود به دنبال دارایی امن‌تر هستند.

به قول معروف :”بازارهای خرسی باعث خیزش گاو ها می شوند”

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت روزانه BTC/USDT

قیمت بین 28000 تا 30000 دلار به منطقه پشتیبانی چسبیده است، RSI و MACD پتانسیل بازار برای حرکت رو به بالا را به ما نشان می دهند. و منطقی است زیرا روگرفت قبلی باید اصلاح شود. تغییر قیمت از حمایت و شکست کاذب زیر سیگنال صعودی را ارائه می دهد. ما باید برای دیدن حرکت صعودی به سمت MA و خط روند نزولی آماده باشیم. شکست زیر سطح حمایت، سیگنال نزولی قوی با هدف اصلی در حدود 20000 دلار خواهد داد. برای این، فقط باید فشار نزولی در بازار سهام یا اخبار نزولی را ببینیم.

تحلیل‌گر: DLavrov

چارت هفتگی BTC/USDT

بیت کوین | موج صعودی بعدی خیلی زود خواهد آمد.همانطور که در هفته های گذشته نیز توضیح داده شد، قیمت باید مدتی صرف شود.نزدیک به ناحیه پشتیبانی واقع بین 28.70 و 30.5K..دلیل آن این است که سقوط بسیار تهاجمی بود و مردم باید آن را انجام دهند.زمان درک این موضوع است که حرکت نزولی در حال حاضر به پایان رسیده است.زمانی که نهنگ های بزرگ حساب خود را پر می کنند، قیمت تا زمانی که متوقف نمی شود.دوباره بالای الگوی بزرگتر را تکمیل می کند.

تحلیل‌گر: KlejdiCuni

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

ابر کلمات و هشتگ‌های پرتکرار

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره