پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره دهم

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 10

شماره دهم

هفته سوم اردیبهشت ماه 1401

فهرست مطالب

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

جریان سرمایه‌گذاری سازمانی در رمزارزها

• ابزارهای سرمایه گذاری دارایی دیجیتال علیرغم افت بازار شاهد ورود سرمایه به میزان 40 میلیون دلار بودند که نشان میدهد سرمایه گذاران به دنبال استفاده از قیمتهای پایین فعلی برای سرمایه گذاری هستند. خالص جریان نقدینگی این ابزارها در قاره آمریکا 66 + میلیون دلار و در اروپا 26 – میلیون دلار بود.
• نکته قابل توجه این است که بر خلاف روند تاریخی، در این مدت شاهد افزایش شدیدی در میزان فعالیت این صندوق ها نیستیم.
• بیت کوین در هفته ی گذشته شاهد ورود سرمایه به میزان 45 میلیون دلار بود. اگرچه رویکرد مثبت سرمایه گذاران به این ارز درحالی است که میزان دارایی تحت مدیریت (AUM) در آن به سطوح پایینی مشابه اوایل سال 2022 رسیده است.
• اتریوم تحت تاثیر احساسات منفی بازار شاهد 12.5 میلیون دلار خروج سرمایه بود و میزان خروج سرمایه خود را از ابتدای سال به 207 میلیون دلار رساند
• در میان آلتکوین ها نیز تنها در سولانا ورود سرمایه قابل بیانی به میزان 1.9 میلیون دلار مشاهده گردید.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

ماینرهای قزاقستان باید مصرف برق خود را به دولت گزارش دهند.

بر اساس تصمیم دولت قزاقستان، شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال مستقر در این کشور ملزم به ارائه اطلاعاتی جامع در رابطه با فعالیت‌های خود شدند

خرید زمین‌های متاورس شیبا با توکن SHIB امکان‌پذیر شد.

تیم توسعه شیبا اینو، میم کوین محبوب بازار رمزارز به تازگی از فراهم شدن امکان خرید و فروش زمین‌های متاورسی این پروژه با استفاده از توکن SHIB خبر داد.

برند گوچی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را می‌پذیرد.

برند لوکس ایتالیایی گوچی به تازگی اعلام کرده است تا پایان ماه جاری در ۵ فروشگاه خود در آمریکا، پذیرش ارزهای دیجیتال را شروع خواهد کرد. این برند همچنین اعلام کرد قصد دارد این نوآوری را در تمامی ۱۱۱ فروشگاه خود در آمریکای شمالی گسترش دهد.

بایننس با حمایت ۵۰۰ میلیون دلاری در خرید توییتر توسط ایلان ماسک نقش داشته است.

بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید توییتر به ایلان ماسک کمک کرده است.

کمیسیون بورس آمریکا شرکت انویدیا را ۵.۵ میلیون دلار جریمه کرد.

کمیسیون SEC شرکت انویدیا (Nvidia) را به دلیل مخفی کردن اطلاعات درآمدی این شرکت از صنعت ماینینگ در سال ۲۰۱۸، به پرداخت جریمه ۵.۵ میلیون دلار محکوم کرد

پنجمین ETF معاملات آتی بیت کوین مجوز گرفت.

شرکت والکری (Valkyrie) موفق شد مجوز تاسیس ETF آتی بیت کوین را از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) دریافت کند.

کاردانو استیبل کوین Djed را روی شبکه آزمایشی راه‌اندازی کرد.

تیم کاردانو اعلام کرد استیبل کوین الگوریتمی شبکه خود با نام Djed بر روی شبکه آزمایشی عرضه شده است. این استیبل کوین پشتوانه رمزارزی خواهد داشت و مانند UST از پول‌های فیات در این زمینه استفاده نشده است.

بنجامین کووان: بازار خرسی بی رحمی در پیش است؛ نظریه من اشتباه بود.

بنجامین کووان، یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین تحلیلگران بازار ارز دیجیتال به تازگی اعتراف کرده است که مدل پیش‌بینی بازار وی که از سال ۲۰۱۹ بر درستی آن تاکید دارد، دیگر اعتباری ندارد. کووان از افراد سرشناس در خصوص ارائه مدل‌های چرخه‌های طولانی‌شونده بیت کوین است.

سیف پل احراز هویت را برای استفاده از بایننس اجباری کرد.

سیف پل (SafePal) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با پیروی از سیاست‌های بایننس، احراز هویت را اجباری می‌کند و بدین ترتیب پرونده استفاده کاربران بدون KYC از صرافی بایننس بسته شد.

صرافی بایننس شکایت کرد؛ بیلبوردهای فارسی بایننس توریست در ترکیه جعلی است.

اخیرا در معابر کشور ترکیه مشاهده شده است که تعداد زیادی بیلبورد با عناوین جعلی منتسب به صرافی بایننس نصب شده است. بیشتر این بیلبوردها توریست‌های خارجی از جمله مسافران ایرانی ترکیه را مورد هدف قرار داده‌اند و در صدد کلاهبرداری از آن‌ها هستند. بایننس اعلام کرده که علیه این کلاهبرداری اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد.

السالوادور ۵۰۰ بیت کوین دیگر خرید؛ شهر بیت کوین در حال توسعه است.

رییس جمهور السالوادور اعلام کرد همزمان با ریزش قیمت بیت کوین، ۵۰۰ BTC دیگر خریداری کرده است.

پورابراهیمی: اگر دولت در ارائه لایحه رمزارزها تعلل کند، طرح مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد در زمینه قانونمند کردن رمزارزها، طرح مجلس آماده شده است و در صورتی که دولت سیزدهم در ارائه لایحه خود در مورد رمزارزها تعلل کند، بررسی طرح مجلس در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت.

شیبا اینو به دومین دارایی ۱۰۰ نهنگ بزرگ اتریوم تبدیل شد.

شیبا اینو با پیشی گرفتن از توکن صرافی اف‌تی‌اکس (FTT) به دومین دارایی ۱۰۰ نهنگ بزرگ شبکه اتریوم تبدیل شد. شیبا اکنون به جمع ۱۰ رمزارز برتر از نظر ارزش بازار (غیر از استیبل کوین‌ها) پیوسته است.

اینستاگرام فاز آزمایشی NFTها را در این هفته آغاز می‌کند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا چند ماه پیش از آماده شدن اینستاگرام برای پذیرش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خبر داده بود. این پلتفرم اطلاعیه‌ای برای جذب یک نیروی متخصص بلاکچین منتشر کرده است و همچنین قصد دارد راهی برای کسب درآمد افراد از طریق NFTها در اینستاگرام ارائه کند.

سختی استخراج بیت کوین رکورد زد؛ استخراج BTC فعلا سودآوری ندارد.

سختی شبکه بیت کوین امروز اوج جدیدی را ثبت کرد. با وجود تغییرات جزئی هش ریت، سختی شبکه بیت کوین در حال افزایش است. کاهش قیمت بیت کوین در هفته‌های اخیر نیز مزید بر علت شده است تا سوددهی ماینینگ بیت کوین برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ وارد ناحیه ضرردهی شود.

تحلیل داده‌های درون شبکه

سود یا ضرر سرمایه گذاران:

بازارها در هفته گذشته نوسانات بالا و نزولی بیشتری را تجربه کردند، زیرا بازار به تصمیم فدرال رزرو برای افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره واکنش نشان داد.

با کاهش قیمت بیت کوین، گاوها همچنان تحت فشار جدی برای ایجاد کف حمایتی هستند، زیرا سودآوری شبکه همچنان در حال کاهش است. بازار بیت کوین اکنون 60٪ کمتر از بالاترین قیمت تاریخی نوامبر است. در حالی که این کاهش قابل توجهی را نشان می دهد، در مقایسه با پایین ترین سطح بازارهای نزولی بیت کوین قبلی، خیلی کمتره.بازارهای نزولی در سال های 2015، 2018 و مارس 2020 با کاهش بین 77.2- درصد و 85.5- درصد از ATH تسلیم شدند.

معاملا فیوچرز:

در این هفته، در اوج فروش، حدود 135 میلیون دلار از معاملات فیوچرز لیکوئید شد. این کمتر از 0.2 درصد از حجم معاملات آتی را نشان می دهد. همانطور که انتظار می‌رفت، معاملات خرید بیشترین آسیب را متحمل شدند. به طور کلی، به نظر می‌رسد که بیشتر ضعف‌های اخیر در قیمت‌ها، ناشی از احساسات ضعیف سرمایه‌گذاران، خروج سرمایه و فرار از ریسک است نه بخاطر معاملات آتی.

وضعیت استیبل کوین ها:

در نهایت، برای مشخص شدن جریان ورود سرمایه به بازار، می‌توان به بازار استیبل کوین ها نگاه کرد. استیبل کوین‌ها یکی از زمینه‌های اصلی رشد صنعت کریپتو در چند سال اخیر بوده‌اند و ابزار اصلی برای ورود و خروج سرمایه محسوب میشوند.

از زمان فروش مارس 2020، منابع کل استیبل کوین های اصلی (USDT، USDC، BUSD و DAI) از 5.33 میلیارد دلار به بیش از 158.25 میلیارد دلار افزایش یافته است. این رشد خیره کننده 2866 درصدی در کمتر از دو سال اتفاق افتاده است. USDT همچنان دارایی غالب است و 52.6 درصد از عرضه های اصلی را به خود اختصاص می دهد و پس از آن USDC با 30.8 درصد برتری دارد.

با این حال از آغاز ماه آوریل، عرضه کل استیبل کوین کاهش یافته است و اکنون 3.285 میلیارد دلار کاهش یافته است.اکثر بازخریدهای استیبل کوین توسط USDC انجام می شود که از ابتدای ماه مارس 4.77 میلیارد دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر USDT شاهد افزایش عرضه خود بوده است و در مدت مشابه 2.50 میلیارد دلار افزایش یافته است.

جمع بندی آنچین هفته

همانطور که بازار بیت کوین بالغ می شود و سرمایه بیشتری وارد این فضا می شود، بازار به شوک های اقتصاد کلان و شرایط پولی سخت تر واکنش نشان می دهد.

به نظر می‌رسد که تقریباً در همه بخش های مختلف مارکت،ضعف کلی وجود دارد، با این حال به نظر می‌رسد که عمدتاً ناشی از احساسات ضعیف سرمایه‌گذاران و ذهنیت ریسک‌زدایی است، نه اهرم‌زدایی ناشی از مشتقات.

علاوه بر این، انقباض قابل توجه در عرضه استیبل کوین، به ویژه USDC، نشان می دهد که خروج خالص سرمایه در حال انجام است.

بیت کوین همچنان به شدت با شرایط اقتصادی  مرتبط است، که نشان می‌دهد مسیر پیش رو احتمالا سخت خواهد بود.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت روزانه BTC/USDT

امروز بیت کوین به کمتر از حمایت سال گذشته می رسد، اوضاع در کوتاه مدت بدتر می شود. ما می‌توانیم ببینیم سطحی که در ماه می/ژوئن/ژوئیه سال گذشته متوقف شده بود شکست خورده است، ما بالاترین حجم روزانه را از ماه می 2021 داریم که اصلاح مشابهی انجام شد.
هدف بعدی در محدوده قیمت 23000 تا 24000 دلار و 20000 دلار تا 22222 دلار تعیین شده است.ما هیچ پشتیبانی حدود 27 دلار، 26 دلار، 25 هزار دلار نداریم…صبور باشید، زمانی که بیت کوین به پایین آمد، فرصت های زیادی ایجاد خواهد شد.

تحلیل‌گر: AlanSantana

چارت 1 ساعته BTC/USDT

در این لحظه، قیمت در داخل یک کانال نزولی معامله می شود.همچنان، واگرایی RSI صعودی به وضوح قابل مشاهده است که می تواند قیمت را بسیار بالاتر ببرد.من فکر می‌کنم که سومین کاهش مجدد همچنان امکان‌پذیر است، و ما می‌توانیم شاهد یک کاهش دیگر در مساحت، 28500 قبل از حرکت صعودی باشیم.
یکی از اهداف سطح پشتیبانی قبلی 34000 است. فکر می کنم قیمت می تواند حتی بالاتر برود، اما نه یکباره و بعد از مدتی آپدیت خواهم کرد.پس برای چنین سناریوهایی آماده باشید.

تحلیل‌گر:AtlasTrades

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره