پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره 17

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 17

فهرست

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

بانک مرکزی اروپا خواستار ممنوعیت استخراج بیت کوین و قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها است.

انک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) اخیرا گزارش مشاوره‌ای درباره حوزه کریپتو به قانون‌گذاران اروپایی ارائه کرده است. چنان‎‌که از این گزارش برمی‌آید بانک مرکزی اتحادیه اروپا در حد توان خود خواهان کاهش فعالیت‌های رمزارزی در این قاره است.

۴۵۰ میلیون دلار BNB در توکن سوزی خودکار این فصل بایننس سوزانده شد.

هفته گذشته بایننس بیستمین دوره از توکن‌سوزی BNB خود را به شکل فصلی با سوزاندن تعداد ۱.۹ میلیون واحد رمز ارز BNB به ارزش تقریبی فعلی ۴۵۰ میلیون دلار کامل کرد. این دومین دوره از توکن‌سوزی فصلی بایننس در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

تاریخ اجرای به‌روزرسانی مرج اتریوم مشخص شد.

در کنفرانسی، تیم بیکو (Tim Beiko)، توسعه‌دهنده هسته اتریوم تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) را برای راه‌اندازی به‌روزرسانی مرج در شبکه اصلی اتریوم پیشنهاد کرد و با مخالفتی از جانب سایر توسعه‌دهندگان مواجه نشد.

ولادیمیر پوتین لایحه ممنوعیت استفاده از رمزارزها برای پرداخت را امضا کرد.

ولادیمیر پوتین لایحه ممنوعیت استفاده از رمزارزها برای پرداخت را امضا کرد. پارلمان روسیه همچنین در حال بررسی دو لایحه دیگر مربوط به دارایی‌های دیجیتال است؛ یکی تنظیم قوانین برای فعالیت‌ ماینرها و دیگری مشخص کردن الزامات شرکت‌هایی که با تراکنش‌های رمزارزها سروکار دارند.

میانگین هزینه استخراج هر بیت کوین به ۱۳,۰۰۰ دلار کاهش یافت.

متوسط هزینه استخراج هر بیت کوین در حال حاضر به حدود ۱۳,۰۰۰ دلار رسیده است. این در حالی است که این میزان در آغاز ماه ژوئن (خرداد) برابر ۲۴,۰۰۰ دلار بود.

بانک مرکزی هلند صرافی بایننس را ۳.۳ میلیون یورو جریمه کرد.

بانک مرکزی هلند (DNB) افشا کرد که برای صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، به خاطر ارائه خدمات در هلند بدون ثبت نام مناسب، ۳.۳ میلیون یورو (۳.۳۵ میلیون دلار) جریمه اداری در نظر گرفته است.

جد مک کیلب، مدیر عامل سابق ریپل، باقیمانده دارایی XRP خود را فروخت.

جد مک کیلب (Jed McCaleb)، یکی از بنیان‌گذاران ریپل، در تاریخ ۱۷ جولای (۲۶ تیر) آخرین بخش از دارایی خود یعنی ۱.۱ میلیون XRP (به ارزش بیش از ۳۹۴ هزار دلار) را منتقل کرد.

بزرگترین نهنگ BTC تعداد ۱۵,۰۰۰ بیت کوین را به صرافی کوین بیس منتقل کرد.

داده‌های آنچین نشان می‌دهد که بزرگترین نهنگ بیت کوین، تعداد ۱۵,۰۰۰ بیت کوین را در حوالی قیمت ۲۲,۰۰۰ دلار به صرافی کوین بیس فرستاده است و احتمالا قصد فروش آن را دارد.

دبی از استراتژی خود برای تبدیل شدن به قطب متاورس جهان رونمایی کرد.

این استراتژی قصد دارد دبی و امارات را به عنوان یکی از ۱۰ اقتصاد برتر حوزه متاورس در جهان مطرح کند و اهداف اولیه آن گسترش هوش مصنوعی (AI) و وب ۳ در زیرساخت این شهر است.

پیشنهاد خرید دامنه ENS آمازون با قیمت ۱ میلیون دلار رد شد.

یروز در بازار معاملاتی اوپن سی برای دامنه با نام شرکت مشهور آمازون و به شکل amazon.eth فردی پیشنهاد خرید ۱ میلیون دلاری به شکل استیبل کوین USDC ارائه داد. نکته جالب توجه این هست که دارنده این دامنه پاسخی به این پیشنهاد نداد و پس از مدتی این پیشنهاد خرید برداشته شد.

تسلا ۷۵٪ از بیت کوین های خود را در ۳ ماه گذشته فروخته است.

گزارش منتشر شده از درآمد شرکت تسلا، متعلق به ایلان ماسک، نشان می‌دهد که این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، ۹۳۶ میلیون دلار از دارایی بیت کوین خود را فروخته است. با این فروش شرکت تسلا دارایی بیت کوین را ۷۵٪ کاهش داده است.

پلتفرم ورشکسته بلاکفای ۶۰۰ میلیون دلار وام بدون وثیقه ارائه کرده است.

گزارش سه ماهه منتشر شده توسط بلاکفای (BlockFi) نشان می‌دهد از ۱.۸ میلیارد دلار وام ارائه شده توسط این پلتفرم، حدود ۶۰۰ میلیون دلار بدون وثیقه است.

تحلیل داده‌های درون شبکه

وضعیت کلی

درهفته گذشته، کندل هفتگی از قیمت 20,444 دلار با جهش صعودی مختصری به انتهای محدوده قیمتی فعلی، 24,315 دلار رسید. با اعلام نرخ تورم 9.1 درصدی توسط CPI، رکورد 40 ساله این نرخ شکسته ش د و این خبر با واکنش‌ شدیدی از سمت بازارهای مالی همراه بود. بعلاوه بحران‌‌ و فشارهای مالی، بسیاری از مناطق جهان دچار ناآرامی مدنی شده و با کمبود منابع و افزایش قیمت انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بررسی معیار Realized Price

این معیار به عنوان یکی از معروف‌ترین ابزارهای آنچین شناخته می‌شود. این معیار به معنای میانگین قیمت خرید و یا به عبارت دیگر، قیمتی است که سرمایه‌گذاران در آن قیمت، بیتکوین‌های خود را خریداری کرده‌اند.

در حال حاضر Realized Price بیتکوین، 22,092دلار است و قیمت بیتکوین 21,092 دلار؛ در این صورت تمام سرمایه‌گذاران به طور میانگین در ۴.۶۷ درصد ضرر نقدنشده قرار گرفتند. ( به عبارت دیگر هنوز با فروش بیتکوین‌های خود این ضرر را نقد نکرده‌اند )

در فازهای خرسی قبل، کف قیمتی بازار زیر قیمت Realized Price ایجاد شده و سپس به مرحله انباشت رسیده است. در تاریخچه بیت­کوین، مدت زمانی که تاکنون بازار زیر سطح Realized Price قرار گرفته، معمولا بین ۷ تا ۳۰۱ روز متغیر بوده است.

کف قیمتی بیت­کوین کجاست؟

در کنار معیار Realized Price، چندین معیار آنچین تا کنون در اواخر فاز خرسی، به عنوان سطح حمایتی قیمت ظاهر شدند.

  •  Delta Price: به عنوان ابزاری ‘نیمه فاندامنتال و نیمه تکنیکال’ شناخته می‌شود و اختلاف بین Realized Price(میانگین قیمت خرید) و میانگین قیمت تمام روزهای معاملاتی بیتکوین است. این معیار در چند فاز خرسی گذشته، هنگام تشکیل کف قیمتی در نقش حمایت ظاهر شده و در حال حاضر قیمت ۱۴,۲۱۵ دلار را نشان می‌دهد ( رنگ قهوه‌ای).
  • Balanced Price: از اختلاف میان Realized Price (میانگین قیمت خرید) و آن قیمتی که بیتکوین هنگام خرج شدن داشته، به دست می‌آید. این معیار را می‌توان به عنوان ‘ارزش عادلانه’ بیتکوین در نظر گرفت؛ زیرا اختلاف میان قیمتی که برای بیتکوین پرداخت شده و قیمتی که در آن خرج شده است، مشخص می‌کند. این معیار در حال حاضر قیمت 17,554دلار را نشان می‌دهد.

طبق نمودار زیر، در فاز خرسی  ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، دنباله کندل قیمتی، سطح Delta Price(ناحیه سبز رنگ) را برای مدت بسیار کوتاهی لمس کرد و سپس قیمت برای تشکیل کف در فاز خرسی، بین Balanced Price (سطح پایین)و Realized Price(سطح بالا) به صورت خنثی نوسان داشت.

جمع بندی و مرور:

بازار بیتکوین، به دلیل کمبود وثیقه در معاملات، فروش اجباری و لیکوییدشدن بسیاری از سرمایه‌گذاران ،اصلاح بسیار عمیق و سریعی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد. قیمت از ATH خود، در طول ۷ ماه به سطحی همانند کف قیمتی سقوط کرد‌.

در این گزارش، برای یافتن سطحی که نشانی از خستگی و ناامیدی فروشندگان داشته باشد، بازار را از زاویه ضررهای نقد شده و نقد نشده بررسی کردیم. نقطه مشترک تمام معیارهایی که در این گزارش بررسی شد، روند نزولی آن ها، همانند فازهای خرسی قبل بود که البته برای تثبیت شدن نیازمند به زمان بیشتری هستند. در پشت صحنه جریانات بحرانی اقتصاد کلان و ناآرامی‌های سیاسی، بیتکوین هنوز توسط هولدرهای سرسخت خود حمایت می‌شود و این احتمال تشکیل کف قیمتی را افزایش می‌دهد.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت 2 ساعته BTC/USDT

بیتکوین هنوز در منطقه تجمع در حال حرکت است. قیمت به تازگی از وسط منطقه عبور کرده است، سطحی که قیمت می تواند متوقف شود. روند بلندمدت همچنان نزولی است، بنابراین زمانی که قیمت از سطح بالایی جهش کرد، منتظر حرکت بعدی نزولی خواهیم بود.
سناریوی فروش: کوتاه تا حد پایین منطقه.

تحلیل‌گر: AtlasTrades

چارت 4 ساعته BTC/USDT

نمودار بیت کوین در 24 ساعت گذشته شاهد ثبت شمع محدوده روزانه در محدوده شمع های قبلی خود بوده است. حرکت صعودی روز گذشته تا مقاومت 23800 دلار انجام شد و در این منطقه با واکنش منفی و فشار فروش، قیمت به حمایت 22600 دلار بازگشت. این برگشت با شیب تند رو به پایین همراه بود و در کمتر از 5 ساعت رخ داد. یک کانال صعودی بزرگ برای بیت کوین در بازه زمانی 4 ساعته در نظر گرفته شده است. اگر حمایت مشخص شده به سمت پایین شکسته شود، این کاهش می تواند تا محدوده 21000 دلار و 20000 دلار ادامه یابد.

تحلیل‌گر: MonoCoinSignal

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

ابر کلمات و هشتگ‌های پرتکرار

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره