پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره 16

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 16

فهرست

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

ژوئن بدترین ماه بیت کوین از ۲۰۱۱ تاکنون ثبت شد.

داده‌ها نشان می‌دهد ماه ژوئن ۲۰۲۲، با ۳۷٪ افت قیمت بدترین ماه دهه اخیر برای بیت کوین بود.

شرکت Voyager Digital امکان واریز و برداشت خود را به حالت تعلیق درآورد.

این کارگزاری‌ پس از به وجود آمدن مشکلات و خطر ورشکستگی پلتفرم تری اروز (3AC) دچار مشکلاتی در نقدینگی خود شده بود و پس از یکبار کاهش سقف برداشت‌ها، چند روز پیش تصمیم به تعلیق کلی سیستم‌های جریان مالی خود گرفت.

تتر پشتوانه اوراق تجاری خود را در این ماه ۵ میلیارد دلار کاهش می‌دهد.

مسوولان شرکت تتر قصد دارند در ماه جولای (تیر – مرداد) ذخایر اوراق تجاری (Commercial paper) خود را ۵ میلیارد دلار دیگر کاهش دهند. شایان ذکر است یکی از انتقاداتی که به استیبل کوین USDT وارد می‌شد مربوط به سهم بالای پشتوانه اوراق تجاری آن بود که قابلیت نقدشوندگی پایینی داشتند.

بمب سختی شبکه اتریوم با اجرا شدن هاردفورک Gray Glacier به تعویق افتاد.

آپدیت گری گلسیر (Gray Glacier) شبکه اتریوم که به واسطه آن بمب سختی این شبکه ۱۰۰ روز دیگر به تاخیر می‌افتد، روز پنجشنبه ۳۰ ژوئن (۹ تیر) انجام شد.

پایان تلخ تری اروز کاپیتال؛ 3AC رسما اعلام ورشکستگی کرد.

پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره شرکت سرمایه‌گذاری تری اروز کپیتال (3AC) با درخواست حمایت از ورشکستگی فصل ۱۵ قوانین ورشکستگی ایالات متحده آمریکا، رسما اعلام ورشکستگی کرد. این در حالی است که در گذشته‌ای نه چندان دور دارایی‌هایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار تحت مدیریت داشت.

متهمان پرونده کینگ مانی به زودی در دادگاه محاکمه می‌شوند.

خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد متهمان پرونده رمز ارز «کینگ مانی» به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور، به زودی در دادگاه محاکمه می‌شوند.

بنجامین کوون: در ناحیه طلایی خرید بیت کوین قرار داریم.

به گفته این تحلیلگر بازگشت اوسیلاتور Stochastic RSI به بالای سطح ۲۰ در تایم فریم ماهانه بیت کوین می‌تواند به منزله پایان بازار خرسی باشد و در حال حاضر در محدوده طلایی به سر می‌بریم که خرید بیت کوین در آن منطقی به نظر می‌رسد.

دولت کلمبیا از بلاک‌چین ریپل برای ثبت مالکیت زمین‌ استفاده می‌کند.

 این راه حل به سفارش آژانس ملی ثبت مالکیت زمین در کلمبیا و با با استفاده از XRP Stamp فراهم شده است که امکان ثبت دارایی‌های دیجیتال در بلاکچین ریپل و تایید صحت آن‌ها با یک کد QR را فراهم می‌کند.

مدیرعامل بایننس: تا ۱۰ سال آینده صرافی‌های غیرمتمرکز از صرافی‌های متمرکز پیشی می‌گیرند.

مدیر اجرایی بزرگترین صرافی رمزارز جهان پیش‌بینی کرده است که دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز در بلندمدت عملکرد بهتری نسبت به رقبای متمرکز خود خواهند داشت.

کاهش شدید قیمت کارت گرافیک با نزدیک شدن به رویداد مرج اتریوم

نزدیک شدن به رویداد مرج اتریوم و پایان استخراج این رمزارز با روش POW در کنار کاهش شدید قیمت اتر موجب شده است تا قیمت کارت‌های گرافیکی در بازارهای جهانی و همچنین بازار ایران به شدت افت پیدا کند.

سقف واریز و برداشت در صرافی‌های رمزارز ایرانی به ۱۰۰ میلیون تومان در روز محدود شد.

بانک مرکزی اخیرا دستورالعمل جدیدی به شرکت‌‌های پرداخت‌یار ارائه کرده است که برای برداشت‌های روزانه سقف تعیین می‌کند. این دستورالعمل جدید تمام صرافی‌های رمزارز ایرانی و کاربران آن‌ها را که برای واریز و برداشت به شرکت‌های پرداخت‌‌یاری متکی هستند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گزارش: ضرر احتمالی تسلا از سرمایه‌گذاری در بیت کوین ۴۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

وب‌سایت تلگراف روز یکشنبه گزارشی منتشر کرد و در آن نوشت، تسلا، سازنده خودروهای الکترونیکی احتمالا در گزارش سه ماهه آینده خود حدود ۴۴۰ میلیون دلار ضرر را گزارش خواهد کرد.

پرونده متهمان کلاهبرداری رمزارز «دریک» به دادگاه انقلاب ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری عنوان داشت پرونده متهمان رمزارز جعلی «دریک» به دادگاه انقلاب ارسال شده است.

تحلیل داده‌های درون شبکه

آنچین هفتگی :

در پایان نیمه‌ اول سال ۲۰۲۲، بیتکوین با ۳۷ درصد افت قیمت در ماه ژوئن، یکی از بدترین عملکردهای ماهانه را داشت. اگر بخواهیم این مقدار افت قیمت را با موردی مشابه مقایسه کنیم، این ماه صرفاً با فاز خرسی ۲۰۱۱ قابل مقایسه است؛ زیرا بیت­کوین در آن بازه زمانی بدترین عملکرد ماهانه خود را در طول تاریخ ثبت کرده است و نکته جالب توجه این است که قیمت بیتکوین در سال ۲۰۱۱ حتی  به ۱۰ دلار نمی رسید.

پس از ضررهای پی‌درپی که سرمایه‌گذاران در یک ماه اخیر متحمل شدند، بازار حوالی ۲۰ هزار دلار ، نواحی ATH قبلی، روندی خنثی خود را حفظ کرد. کندل قیمتی در آغاز این هفته در قیمت 18,700 باز شدو در قیمت  22,300بسته شد.

نرخ تورمی که آمریکا برای ماه ژوئن اعلام کرده همچنان بالاست و بحران اقتصادی در چند قدمی ما قرار دارد. با توجه به چنین شرایطی سرمایه‌گذاران هیچ‌گونه خطری نمی‌پذیرند و از معاملات پرریسک اجتناب می‌کنند. تاثیر این موارد را به وضوح می‌توان در میزان فعالیت شبکه بیتکوین مشاهده کرد؛ زیرا در چند هفته اخیر میزان فعالیت کاربران نسبت به گذشته افت کرده است. اکنون شبکه همان‌ میزان فعالیت دارد که در عمیق‌ترین فاز خرسی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فعالیت داشته است؛ بنابراین می‌توان گفت افرادی که با دیدگاه کوتاه‌مدت وارد بازار شدند و اعتماد و دانش کافی نسبت به بیت­کوین ندارند، صحنه بازار را خالی کرده‌اند.

فعالیتی که اکنون در شبکه مشاهده می شود، صرفاً متعلق به سرمایه‌گذارانی است که به بیتکوین ایمان دارند، حتی در این شرایط به انباشت خود ادامه می‌دهند و  بیتکوین های خود را در کیف پول شخصی خود نگه داری می کنند. حجم سنگینی از موجودی صرافی ها خارج شده که  نمونه های مشابه آن را در گذشته بیتکوین مشاهده خواهیم کرد. گروه میگوها و نهنگ‌ها با حداکثر توان به موجودی خود اضافه می‌کنند.

بررسی فعالیت کاربران :

یکی از مهم‌ترین روش‌های تحلیل بیتکوین، ارزیابی فعالیت کاربران شبکه است.

(این نوع تحلیل نشان می‌دهد که فعالیت کاربران نسبت به یکدیگر به چه میزان است و رفتار کلان شبکه چه مقدار تغییر یافته است.)

  • فعالیت شبکه زمانی افزایش پیدا می‌کند که کاربران جدید به شبکه هجوم آورده و به معاملات پرخطر روی بیاورند. این حالت معمولاً در بازار گاوی رخ می‌دهد ( به رنگ سبز).
  • فعالیت شبکه زمانی ضعیف است که تقاضا برای ورود به شبکه پایین باشد و بازار برای افراد تازه وارد جذاب نباشد. این حالت معمولاً در بازار خرسی رخ می‌دهد( به رنگ قرمز)

در ادامه خواهیم دید که تمام معیارهای مربوط به فعالیت شبکه به پایین‌ترین نواحی خود در بازار خرسی نزدیک می‌شوند و بازار تقریباً تمام افراد موقت و تازه‌وارد را از شبکه بیتکوین خارج کرده است. به عنوان مثال، تعداد آدرس‌های فعال شبکه در ماه نوامبر روزانه یک میلیون بوده است اما اکنون با کاهش ۱۳ درصدی، روزانه به حدود ۸۷۰ هزار آدرس فعال رسیده است. بنابراین تعداد کابران جدید بسیار اندک است و‌ حتی ادامه فعالیت کاربران فعلی شبکه نیز مشکل به نظر می‌رسد.

افزایش اعتماد به بیت­کوین :

کیف پول‌های بیت­کوین معمولاً در اوایل فاز خرسی و سقوط ناگهانی قیمت، توسط کاربران تخلیه می شوند چون سرمایه‌گذاران سریعاً تمام بیتکوین‌های خود را می‌فروشند.

  • از ژانویه تا مارس ۲۰۱۸، فاز خرسی با تخلیه شدن حدود ۷ میلیون آدرس آغاز شد. این تعداد آدرس حدود ۲۴.۴ درصد تمام آدرس‌های موجودی بیتکوین در آن بازه زمانی بود. این تعداد از سنگین‌ترین تخلیه آدرس‌ها در کل تاریخ بیتکوین بود.
  • ·          از آوریل تا می ۲۰۲۱، هنگامی که ماینرها به مکان‌های جدید مهاجرت می‌کردند، یک میلیون آدرس معادل ۲.۸ درصد آدرس‌های موجود آن زمان خالی شد، اما نسبت به سال ۲۰۱۸ واکنش کمتری به اتفاقات فاندامنتال نشان داد.
  • در ماه می ۲۰۲۲، ۴۳۰ هزار آدرس، معادل ۱ درصد تعداد آدرس‌ها تخلیه شدند. با وجود اینکه قیمت نسبت به ۲۰۱۸ سقوط شدیدتری را تجربه کرد،اما با این حال تعداد آدرس‌های تخلیه شده نسبت به آن سال بسیار کمتر بود.

از سال ۲۰۱۸ به بعد ، تعداد آدرس‌های خالی شده به مراتب بسیار کمتر شد. این نکته می‌تواند به این معنا باشد که اطمینان اغلب کاربران نسبت به بیتکوین افزایش یافته است تا تحت هر شرایطی بیتکوین‌های خود را هولد کنند و آنها را نفروشند.

بررسی فعالیت صرافی ها :

در نمودار زیر می‌توانیم مشاهده کنیم که چند درصد از تراکنش‌های تمام شبکه مربوط به صرافی ها هستند. با کمک این معیار می‌توان دریافت که میزان فعالیت سرمایه‌گذاران در طول زمان چه فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است. بلافاصله پس از قله قیمتی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، میزان تراکنش‌ صرافی‌ها به اوج خود رسید. در این دو بازه زمانی ۸۰ تا ۹۴ درصد تراکنش‌ها، مربوط به صرافی ها بودند. این میزان تراکنش بیانگر این نکته است که خریداران تازه وارد درست قبل از سقوط قیمت، در سقف قیمتی وارد بازار شده و پس از سقوط قیمت بلافاصله از شبکه خارج شدند. از ماه می ۲۰۲۱، میزان تراکنش‌های هیجان‌زده  صرافی‌ها کاهش پیدا کرده و فعلاً حدود ۵۰ درصد تراکنش‌ها مربوط به صرافی‌ها هستند. طبق این تحلیل نیز هولدرها مسلط به بازار هستند.

موجودی بیتکوین صرافی‌ها به طور کلی در روندی نزولی قرار دارد و به تدریج به  میزان موجودی جولای ۲۰۱۸ نزدیک می‌شود. از مارس ۲۰۲۰، حدود ۷۵۰ هزار بیتکوین از صرافی‌ها خارج شده است. همچنین تنها در سه ماه اخیر تعداد ۱۴۲.۵ هزار بیتکوین معادل ۱۸.۸ درصد تمام موجودی از صرافی خارج شد. بسیار جالب و قابل توجه است که با وجود ضعف قیمت در شرایط کنونی بازار، باز هم این حجم از بیتکوین از صرافی ها خارج می‌شود.

با وجود اینکه قیمت عملکرد خوبی در این ماه نداشت، اما از موجودی مجموع صرافی‌ها حدود ۱۵۰ هزار بیتکوین خارج شده است. به عبارتی حدود ۵ تا ۶ درصد تمام موجودی صرافی‌ها در ماه ژوئن از آن‌ها کاسته شد. این میزان خارج شدن بیتکوین دقیقاً نقطه مقابل تعداد بیتکوین‌هایی است که در ماه می تا ژوئن ۲۰۲۱ به صرافی‌ها منتقل شدند.

بررسی عملکرد نهنگ ها :

نمودار زیر به طور خالص حجم بیتکوین‌هایی که را نشان می‌دهد که نهنگ‌ها به صرافی واریز کرده و یا از آن خارج کرده‌اند. به طور کلی در این نمودار نهنگ‌ها دسته آدرس‌هایی هستند که بیش از یک هزار بیتکوین دارند( به غیر از ماینرها و صرافی‌ها). تاکنون در طول تاریخ بیتکوین، نهنگ‌ها به طور خالص ۸.۶۹ میلیون بیتکوین از صرافی‌ها خارج کرده‌اند و این گروه هماهنگ با حرکت قیمت بازار انباشت و یا بیتکوین‌های خود را خرج می‌کنند. از آوریل ۲۰۲۲ نهنگ‌ها بیشتر تمایل داشتند بیتکوین‌های خود را از صرافی خارج کنند و اکنون ماهانه ۱۴۰ هزار بیتکوین از صرافی برداشت می‌کنند. نهنگ‌ها در ماه ژانویه ۲۰۲۱ بیشترین میزان را از صرافی خارج کردند و خروجی بیتکوین در یک ماه اخیر بسیار به میزان خروجی در ژانویه ۲۰۲۱ نزدیک شده است.

جمع بندی و نتیجه گیری:

ماه ژوئن با ۳۷.۹ درصد سقوط قیمت، یکی از بدترین ماه‌هایی است که بیتکوین تا به حال تجربه کرده است. بسیاری از تماشاگران از بازی بیتکوین خارج شدند و تنها هولدرهای مصمم به عنوان آخرین سنگر دفاعی بیتکوین باقی مانده اند.

میزان فعالیت در شبکه بیتکوین کاملاً رفتار فاز خرسی را از خود نشان می‌دهد. با مشاهده فعالیت کاربران مختلف شبکه می‌توان دریافت که بسیاری از افراد با دیدگاه موقت بازار را ترک کرده‌اند و برای انجام تراکنش بیتکوین تقاضای بسیار کمی وجود دارد.

از طرف دیگر ، چندین واگرایی قابل توجه در شبکه بیتکوین شکل گرفته است. برخلاف عملکرد بسیار ضعیف امسال، به خصوص یک ماه اخیر، هولدرهای ثابت‌قدم و مطمئن صحنه را خالی نکرده‌اند.

 بسیاری از سرمایه‌گذاران بیتکوین‌های خود را از صرافی ها خارج می‌کنند زیرا شاهد توقف عملیات برداشت و واریز برخی سیستم‌های مالی بوده‌اند و اکنون به اهمیت حفاظت از بیتکوین‌های خود بیشتر پی برده‌اند. اغلب بیتکوین‌های خارج شده از صرافی‌ها به آدرس‌هایی منتقل شده‌اند که تاکنون بیتکوین هایشان را خرج نکرده‌اند. همچنین میزان بیتکوینی که گروه سرمایه‌گذاری میگوها و نهنگ‌ها از صرافی خارج کرده و به موجودی خود اضافه می‌کنند، به شدیدترین میزان خود در کل تاریخ بیتکوین رسیده است.

 با تمام فراز و نشیب های بازار، هولدرهای وفادار به عنوان آخرین سنگر دفاعی هنوز ایمان خود را نسبت به بیتکوین از دست نداده اند.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت 4 ساعته BTC/USDT

بیتکوین هنوز در منطقه تجمع در حال حرکت است. قیمت به تازگی از وسط منطقه عبور کرده است، سطحی که قیمت می تواند متوقف شود. روند بلندمدت همچنان نزولی است، بنابراین زمانی که قیمت از سطح بالایی جهش کرد، منتظر حرکت بعدی نزولی خواهیم بود.
سناریوی فروش: کوتاه تا حد پایین منطقه.

تحلیل‌گر:TradingStat

چارت روزانهBTC/USDT

همانطور که گفتیم بسیاری از مناطق پشتیبانی 20 هزار دلاری پشتیبانی اصلی در اینجا هستند و قیمت به راحتی می تواند بیشتر شود و به اهداف ما برسد.

تحلیل‌گر:MMBTtrader

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

ابر کلمات و هشتگ‌های پرتکرار

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره