پرش لینک ها

طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا دلار؟

سرمایه‌گذاری بر روی دلار یا طلا، دوراهی‌ای است که بسیاری را در تصمیم گیری دچار مشکل کرده است. مطرح کردن این موضوع در شرایط فعلی که قیمت طلا و دلار به طور عجیبی در حال تجربه نرخ های جدیدی است بسیار مهم است، چرا که تفاوت بازدهی این دو نه تنها در بلند مدت بلکه دو کوتاه مدت هم احتمالا تفاوت‌هایی خواهد داشت که به آن اشاره خواهیم کرد و مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارز و خرید طلا را تک به تک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 با توجه به شرایط فعلی و افزایش قیمت طلا،  پیش‌بینی کردن اینکه سرمایه‌گذار در چه بازاری باید وارد شود بسیار مهم است. برای پاسخ به این سوال بهتر است که در ابتدا مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بازارها به طور دقیق بررسی شود.

آیا دلار گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است؟

شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی خرید دلار را در حفظ قدرت خرید دانست، چرا که برای مقابله با ریسک تورم و کاهش ارزش ریال گزینه اصلی سرمایه‌گذاری در بازار ارز و دلار است. در حقیقت با خرید دلار پولدار نخواهید شد، بلکه از عواقب کاهش ارزش پولتان در امان خواهید بود.

فاصله‌ نرخ قیمت بین دلار بانک مرکزی و بازار آزاد عامل مهمی است که افراد را  به سمت خرید دلار می‌کشاند. هر ایرانی می‌تواند تا سقف 2000 دلار از صرافی‌های مجاز خرید کند. البته بانک مرکزی جدیدا جهت جلوگیری از سوداگیری دربازار ارز بخشنامه ای صادر کرده، قبل از خرید دلار ثبتنام در سامانه‌ی اعلام شده را الزام کرده و پس از ثبت سفارش برای تحویل دلار به صرافی مراجعه کرده و تا سقف 2000 دلار خود را به صورت فیزیکی دریافت کنید. همانطور که مستحضرید خرید بیشتر از سقف تعیین شده 2000 دلاری با محدودیت های زیادی همراه است که این موضوع عیب سرمایه‌گذاری در ارز است. 

حال با توجه به اینکه خرید دلار بیشتر از سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی محدودیت‌هایی دارد، می توان از روش‌های دیگری مثل خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال در قالب خرید تتر و نگهداری در ولت مجازی روی آورد. البته باید توجه داشت که این روش‌ ریسک‌های مخصوص به خود مانند امنیت تضمین نشده، فراموشی رمز ولت، بسته شدن صرافی‌ها و مواردی از این دست را به همراه داشته باشد که همواره جزو ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال است.

بررسی بازار طلا و انواع ابزارهای سرمایه گذاری در آن

بازار طلا به عنوان یک بازار سنتی برای حفظ ارزش پول همواره رقیب قدرتمند بازار ارز بوده است. این بازار نیز همواره مزایایی دارد که سرمایه‌گذاری در آن را بسیار جذاب می‌کند و به همین دلیل یکی از گزینه‌های اصلی ایرانیان برای سرمایه‌گذاری بوده است. مزایای اصلی طلا را می توان در نقدشوندگی بالا و سریع طلا و سکه، بازدهی مناسب در میان‌مدت و مخصوصا بلندمدت و در آخر حفظ ارزش پول و جلوگیری از تاثیر تورم بر دارایی افراد نام برد. 

با وجود مزایایی که این فلز گران بها دارد، با وجود مزایای زیادی که سرمایه‌گذاری در طلا به همراه دارد، اما خرید اقسام مختلف آن مانند سکه بهار آزادی یا امامی، نیم‌سکه، ربع‌سکه، سکه‌های گرمی، شمش و  طلاهای دست دوم نیز با محدودیت‌هایی همراه است. به عنوان مثال مهمترین عیب خرید سکه‌های طلا در وزن‌های مختلف به خصوص ربع سکه، حباب قیمتی است که در اقتصاد تورمی و متلاطم ایران به وجود می‌اید. همین امر ریسک خرید سکه را مخصوصا در نوسانات شدید ارز برای افراد عادی دشوار می‌کند، چرا که در واقع ارزش طلا سکه پایین‌تر از قیمت‌های فعلی است.

💵 فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری

دارایا کلاب، جمع فعالین مالی ایران

صندوق طلا، گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری بلندمدت

با وجود تمامی مسائلی که در بالاتر به آن پرداخته شد، شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاری در ارز و طلا علاوه بر مزایای بسیار با معایبی همراه‌ است که معامله آن را در بازارها را با محدودیت‌های زیادی همراه کرده است. صندوق طلا را می‌ توان گزینه مابین دو بازار طلا و دلار به لحاظ بازدهی دانست. مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا نسبت به طلا و دلار بیشتر است چرا که نه تنها محدودیت‌های موجود در این بازارها را ندارد بلکه مزایای بیشتری نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در این دو بازار دارد.

این صندوق‌ها در دسته صندوق‌های کالایی بورسی قرار میگیرند که خریداران  به جای خرید سهام، در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. مدیران این صندوق‌ها با کمک سپرده ای که در اختیار دارند، می‌کوشند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا برای سرمایه‌گذاران خود کسب کنند. افرادی هم که در صندوق‌های مذکور سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال این هستند که از طریق مدیریت حرفه‌ای صندوق، بازدهی بهتری را از بازار پرتلاطم سکه طلا و دلار به دست آورده و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی آنها سروکار داشته باشند.

این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی های خود را بر روی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه گذاری کرده و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این امکان شرایطی را فراهم می‌کند که هم از رشد قیمت دلار و طلا سود کنند و هم اینکه در شرایط حساس بازار نیز بخاطر سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت‌، از نوسانات منفی بازار نیز تا حدی در امان می‌مانند.

نکته پایانی

صندوق‌های طلا به دلیل وجود بازارگردان دارای نقدشوندگی بالایی هستند که این امر باعث فاصله کمینه بین نرخ عرضه و تقاضا خواهد شد. حال اگر شما به طور مستقیم طلا خریداری کنید نه تنها نقدشوندگی آن در شرایط یک‌طرفه فشار فروش بازار تضمین نمی‌شود بلکه تفاوت بین قیمت خرید وفروش صرافی بسیار بیشتر از نرخ صندوق است.
معمولا تمامی صندوق ها بازدهی های یکسانی دارند، اما در میان تمامی صندوق‌های موجود در بازار سرمایه طبق امار فیپیران، صندوق “کهربا” که متعلق به گروه مالی کاریزما می‌باشد، بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر تصاحب کرده است. پس از صندوق کهربا، صندوق‌های “گوهر” گروه مالی کیان و “عیار” کارگزاری مفید در رتبه‌های بعدی از نظر بازدهی صندوق قرار دارند.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره