پرش لینک ها

فناوری بلاک چین در صنایع و امور تجاری

در این سال‌‌های اخیر که حوزه بلاک‌چین و بازار ارزهای دیجیتال نه تنها به طور گسترده‌ای در بین عموم مردم گسترش یافته، بلکه باعث شده تا توجه بسیاری از سرمایه گذارران هم به خود جلب کند و سرمایه گذاری ها در این حوزه در سراسر دنیا به شکل فزاینده‌ای در حال رشد است.  محققان و پژوهشگران این تکنولوژی را که به زودی باید به آن صنعت بگوییم،یکی از آینده‌دارترین و برترین فناوری‌ موجود می‌دانند. تکنولوژی بلاک‌چین فناوری بزرگی است که در آینده نه چندان دور می‌تواند تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل ما به این موضوع وا داشته شدیم تا در مورد موضوعاتی که می‌‌توانند در آینده مورد بهره برداری تجاری قرار بگیرند بپردازیم. پس توصیه می‌کنیم اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید.

آشنایی مختصری با ماهیت و عملکرد تکنولوژی بلاکچین

اگر بخواهیم بلاکچین را به زبان ساده توضیح دهیم، می‌توان آن را سیستمی برای ثبت و گزارش اطلاعات دانست که بر خلاف دیتاسنترهای سنتی این اطلاعات میان تمامی اعضای به اشتراک گذاشته می‌شود و تنها توسط مالک دیتاسنتر در دسترس نیست. پس اهداف اصلی این تکنولوژی را می‌‌توان تمرکززدایی دانست، به این معنی که یک گروه مشخص تسلط کامل بر کل شبکه نداشته باشند. در کنار این هدف می‌توان مواردی همچون کاهش کلاهبرداری از طریق هک، تغییرات اطلاعات با بهره‌گیری از ویژگی رمزنگاری و توزیع داده‌‌ها است.

همان‌طور که در بالاتر گفتیم، بلاک‌چین به معنای زنجیره‌ای از بلوک‌هاست و اطلاعاتی شامل معاملات، شخصی، جرم و جنایت افراد و… را می‌تواند در خود ذخیره کند. این دیتا که در بلوک‌ها ثبت شده و با اتصال این بلوک‌ها به یکدیگر بلاک‌چین تشکیل می‌شود.

بلاک‌چینی در امور تجاری

بی شک بلاک‌چین در آینده‌ای نه چندان دور تمامی ابعاد زندگی ما را دگرگون خواهد کرد و در تمام عناصر زندگی ما نقش کلیدی خواهد داشت. برای مثال می‌‌توان به رسانه،‌ ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و گردشگری، خرده‌فروشی، بهداشت، آموزش، کشاورزی و…، اشاره کرد که می‌توان از میان همین حوزه‌ها ایده‌های تجاری درخشانی استخراج کرد. در ادامه به بررسی چندی از این ایده‌ها می‌پردازیم.

مدیریت مسکن و خانه‌‌های خالی

در امر مسکن می‌‌توان از بلاکچین برای مدیریت خانه‌‌های خالی و یا ظرفیت بلا استفاده مسکن استفاده نمود. قطعا مدیریت تعداد بالای واحد آپارتمانی با موقعیت، متراژ، مزایا، معایب و ویژگی‌های متفاوت از بزرگ‌ترین معضلات هر کشوری است و ایجاد عدم تعادل در امر عرضه و تقاضا می‌‌تواند در هر کشوری ایجاد بحران‌های سنگینی کند، همین امر هم می‌تواند باعث حس نا اطمینانی و ناخوشایندی در مردم می‌شود. از همین رو می‌توان مدیریت خانه‌های خالی در هر کشوری را به‌عنوان یک ایده تجاری بلاک‌چینی مورد بررسی قرار داده تا با استفاده از پلتفرم‌های بلاکچینی، مدیریت مسکن به بهترین شکل انجام پذیرد. مردم با استفاده از این پلتفرم‌های بلاکچینی می‌توانند اطلاعات خانه مدنظر خود را در هر لحظه مشاهده کرده و پس از بررسی شرایط، خانه مدنظر را اجاره، رهن یا خریداری نمایند. این شیوه معامله ملک باعث می‌شود تا خطاهای معاملات یا محضری و غیره کاهش یابد و علاوه بر تسهیل کار مدیریت مسکن داخلی، رضایت حداکثری مردم را حاصل کند.

تایید اصالت کالاهای ارزشمند

در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم که اطلاعات ثبت‌شده در شبکه بلاکچین غیرقابل‌ تغییر هستند و کاربران نمی‌توانند پس از ثبت آنها هیچگونه تغییری در آنها ایجاد کنند. همین ویژگی بارز بلاکچین باعث شده تا بتوان به عنوان ثبت کالاهای ارزشمند مثلا آثار هنری از بلاک‌چین استفاده نمود. در این ایده تجاری، یک کسب و کار برای احراز اصالتآن کالای ارزشمند می‌تواند با بررسی اطلاعات آن محصول، اصل بودن آن را تایید کند. مشتریان محصولات ارزشمند و گران میتوانند از خدمات احراز اصالت کالا بلاکچینی استفاده کرده تا با اطمینان کالاهای گران قیمت را خریداری نمایند. به عنوان مثال کسب‌وکاری که هم اکنون این ایده را عملیاتی کرده می‌توان به Provenance اشاره کرد که در زمینه آثار هنری و کالاهای لوکس فعالیت می‌کند.

💵 فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری

دارایا کلاب، جمع فعالین مالی ایران

رهگیری لحظه‌ای مرسولات

قطعا شده که شما هم هنگام ارسال و یا دریافت مرسوله های پستی نگران سالم رسیدن آن باشید. چرا که یکی از معضلات خرید اینترنتی از سایت و یا فروشگاه های مختلف همین نحوه و زمانبندی ارسال می‌باشد. به کمک تکنولوژی بلاکچین میتوان درهر لحظه رهگیری دقیق کالا را در سیستم‌های حمل و نقل مشاهده کرد تا دیگر مشکلات سنتی وجود نداشته باشد. برای مثال شبکه XYO  هم اکنون موفق به اجرای این ایده شده است.

قطعا کاربرد بلاکچین انقدر زیاد است که شمارش آنها مشکل است، اما به صورت تیتروار می‌توان به کاربردهایی نظیر احراز هویت افراد و کارت‌های شناسایی، اجاره منزل، فضای اداری، انبار و پارکینگ، دسترسی به هرگونه اطلاعات سوابق در خدمات مختلف، امکان جذب سرمایه جمعی، بهبود تکنولوژی و امنیت سرویس‌های پرداخت،‌ پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های کریپتو، معامله هرگونه کالای مجازی و … اشاره کرد.

نکته پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا بلاکچین را تعریف کرده و نحوه عملکرد آن را توضیح دهیم. سپس به گوشه ای از خدمات تجاری که تکنولوژی بلاکچین آنها را به زودی متحول خواهد کرد اشاره کردیم و متوجه شدیم که باتوجه‌ به ویژگی‌های متمایز بلاکچین، حوزه‌‌های مختلف کسب‌وکار و صنایع چقدر به همچین ابزاری نیازمند هستند تا سیستم‌ها و کارکرد خود را برای خدمت‌رسانی به مشتری بهبود دهند. قطعا این تکنولوژی در آینده‌ای نه چندان دور به شکل گسترده در تجارت و صنایع مورد استفاده خواهد شد و اقتصاد جهانی را دگرگون خواهد کرد و فرصتی جدیدی برای کشورهای درحال توسعه مانند ایران ایجاد خواهد کرد.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره