پرش لینک ها

استراتژی معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال

فعالیت و سرمایه گذاری در بازارهای مالی در ابتدا به آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی (فاندامنتال) نیاز دارد، اما کسب سود مداوم و پایین آوردن تعداد خطاها نیاز به داشتن استراتژی معاملاتی دارد. هر شخصی قبلی از ورود به هر بازاری چه بورس و چه ارز دیجیتال، ابتدا می‌بایست استراتژی متناسب خود را کشف و طبق آن جلو رود. در این مقاله سعی شده در حد امکان با این مقوله و نحوه یافتن یک استراتژی مناسب آشنا شوید.

معامله‌گری در بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال امری پر ریسک و دارای مشکلات زیادی است. اگر می‌خواهید تریدری را به شغل خود تبدیل کنید و از این طریق درآمد ثابت داشته باشید، ابتدا باید استراتژی‌های معاملاتی منحصر به خود را پیدا کنید.

در ابتدا نگران کم بودن منابع مالی خود نباشید، چرا که به کمک اثر سود مرکب و داشتن یک استراتژی خوب، در آینده سرمایه‌تان افزایش پیدا خواهد کرد. خیلی از افراد با سرمایه زیادی وارد می‌شوند، اما بخاطر عدم آگاهی و نداشتن استراتژی مناسب، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست می‌دهند

تعدادی از استراتژی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود موارد زیر است:

·     کپی تریدینگ (copy trading)

·     اسکالپینگ (scalping)

·     نوسان گیری (swing trading)

کپی تریدینگ (Copytrading)

معاملات تقلیدی یا همان کپی‌تریدینگ، یک روش سرمایه‌‌گذاری غیرمستقیم است که امکان کپی کردن معاملات تریدرهای حرفه‌ای به سرمایه‌‌گذار و یا افراد تازه‌‌کار می‌دهد (همانند ورزشکاری که در ابتدای کار حرکات مربی خود را تقلید می‌کند). این روش که قبل‌ها در بازار فارکس و بورس آمریکا اکثرا کاربرد داشت، همزمان با رشد نجومی بازار رمزارزها، پا به این بازار نیز گذاشته است. شما در سیستم کپی‌ترید با بررسی عملکرد تریدرهای مختلف با هدف کسب سودی مشابه، یک تریدر را انتخاب می‌کنید تا معاملاتی که انجام می‌دهد را کپی کنید. با این حال قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش شما باید درک خوبی از ریسک خود و بازار داشته باشید.

اما معامله مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال، مستلزم بررسی و تحلیل بازارهای مختلف، مشاهده نمودارها و تحلیل ارزهای بسیاری است. همچنین بعد از باز کردن هر معامله خرید یا فروش، باید آن ارزهایی که روی آنها معامله داشته اید را به صورت منظم رصد کرده و دارایی خود را مدیریت کنید. قطعا این کار راحت نبوده و وقت و دانش زیادی را می‌طلبد. یعنی می‌بایست شما در تمام اوقات سرگرم بازار بوده و از کارهای روزانه خود فاصله بگیرید. توجه داشته باشید بازار کریپتو هفت روز هفته به صورت 24 ساعته فعال است.

نکات مهم قبل از شروع کپی ترید

برای فعالیت در هر بازاری ابتدا باید میزان سرمایه‌‌ای که می‌خواهید در آن بگذارید را تعیین کنید. چند نکته مهم درباره میزان سرمایه مورد نیاز برای ورود به کپی‌تریدینگ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شما با توجه به پلتفرمی که برای شروع کپی‌تریدینگ (Copy Trading) انتخاب می‌کنید؛ می‌توانید مقدار متفاوتی از سرمایه را وارد بازار کنید اما بهتر است که اولا با قسمتی از دارایی‌تان که برای مدتی به آن نیاز ندارید اقدام کنید و دوما میزان ریسکی که می‌توانید روی سرمایه خود بپذیرید را بشناسید.

فراموش نکنید که در تعیین مقدار سرمایه‌ای که میخواهید با آن در بازار سرمایه‌گذاری کنید؛ میزان ریسک‌پذیری خودتان را نسبت به آن بازار بسنجید. ارزهای دیجیتال بازاری است که سرمایه شما را از خطرات تورم ریالی ایران و ازبین‌رفتن ارزش دارایی‌تان، محافظت می‌کند و درمقابل اگر تریدر ماهری نباشید، ممکن است نتوانید دربرابر ریسک‌های این بازار از سرمایه‌تان محافظت کنید. البته نگران نباشید چون همانطور که اشاره کردیم کپی‌تریدینگ به کمک شما می‌آید تا بتوانید مانند حرفه‌ای‌های این بازار سود کنید.

اسکالپینگ (scalping)

اسکالپ، استراتژی معاملاتی کوتاه مدتی است که معامله گر به کمک این روش بازدهی‌های کوچک کسب می‌کند. بعضی اوقات بازار ارزهای دیجیتال به مدت طولانی در حالت یک‌نواخت به سر برده و رشد یا ریزش شدیدی را تجربه نمی‌کند، در این مواقع اسکالپرها با استفاده از نوسان‌های کوچک قیمتی به سود می‌رسند.

اسکالپینگ به تریدرهای بازار کریپتو امکان استفاده از حرکت‌های نسبتاً کوچک را می‌دهد، پس در این روش امکان کسب سودهای بزرگ ممکن نیست. مزیت این روش کسب سود در زمان کوتاهی است و اگر تریدر حرفه‌ای باشید به‌کمک سود مرکب می‌توانید سود بزرگی کسب کنید.

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

نوسان گیری (swing trading)

در استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال، شما می‌بایست سفارش‌های خود را برای مدت طولانی مثلا چند روز یا چند هفته باز بگذارید. معامله‌گران در بازار های مالی از این روش برای کسب سود از نوسان قیمتی ارزها در بازه‌های زمانی کوتاه و متوسط استفاده می‌کنند.

مزیت اصلی معاملات نوسانی برای کسانی است که توانایی شناخت حرکات اصلی بازار را دارند و می‌‌توانند از این حرکات سود شناسایی کنند. مخصوصا زمانی که نوسان قیمتی قوی باشد سود این این معامله گران هم بیشتر خواهد بود. همچنین عیب بزرگ این استراتژی این است که در بازار رنج یا خنثی امکان کسب سود نخواهد بود و احتمالا اکثر معاملات این افراد با ضرر بسته خواهد شد.

نکته پایانی

انتخاب استراتژی متناسب شما در بازارهای مختلف مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال اول از همه نیازمند شناخت میزان ریسک پذیری و میزان سرمایه شما می‌باشد. در وهله بعدی می‌بایست اهداف سرمایه‌گذاری شما مشخص شود تا امکان انتخاب روش برای بازه های مختلف زمانی وجود داشته باشد. اگر در ابتدای مسیر هستید پیشنهاد ما به شما این است که برای شروع از استراتژی کپی تریدینگ استفاده کنید تا کمترین ضرر ممکن را متحمل شوید (البته نحوه انتخاب بهترین تریدر و پلتفرم کپی ترید هم حائز اهمیت است که در این مقاله به آن پرداخته ایم). اگر در این مسیر تجربه دارید با توجه به شناختی که از خود دارید یکی از دو استراتژی نوسانی و یا اسکالپ را در پیش بگیرید.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره