پرش لینک ها

تفاوت معامله‌گری و سرمایه‌گذاری چیست؟

مفهوم سرمایه‌گذاری و معامله‎‌گری گاهی به‌جای هم استفاده می‌شود درحالی که تفاوت‌های اساسی بین این دو استراتژی مالی وجود دارد؛ هدف سرمایه ‎‌گذاری کسب سود در بلندمدت است در صورتی که هدف معامله‌گری کسب سود در کوتاه‌مدت می‌باشد. در ادامه‌ی این مطلب نگاهی به اصول سرمایه‌گذاری و معامله‌گری می‌اندازیم و به بررسی سبک‌های این دو ترفند مالی می‌پردازیم؛ شما با خواندن این مطلب می‌توانید تشخیص دهید که پولتان را سرمایه‌گذاری کنید یا به معامله‌گری بپردازید.

سرمایه‌گذاری (Investing) چیست؟

سرمایه‌گذاری یک استراتژی بلندمدت «خرید و نگه داشتن» است. سرمایه‌گذاران اغلب دارایی‌ها را با هدف ایجاد سود از افزایش قیمت یا هرگونه درآمد بلندمدت دیگر، سال‌ها یا حتی دهه‌ها نگهداری می‌کنند. افق زمانی سرمایه‌گذار به اهداف مالی‌اش بستگی دارد مثلا یک فرد در سرمایه‌گذاری که برای بازنشستگی خود انجام می‌دهد حدودا دیدی 20 ساله دارد ولی فردی که برای ساخت مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند احتمالا نگاهش 5 ساله است.

هرچه دید یک سرمایه‌گذار طولانی‌تر باشد، بیشتر می‌تواند روی سرمایه‌گذاری‌هایی با رشد و ریسک بالاتر تمرکز کند؛ به این دلیل که زمان بیشتری برای کنترل نوسانات بازار دارد. سرمایه‌گذار با افق زمانی کوتاه‌تر باید در انتخاب‌های سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه‌تر عمل کند چون هدف‌های مالی‌اش باید زودتر به نتیجه برسد.

سبک‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

حال اگر سوال شما این است که سبک‌های سرمایه‌گذاری کدامند در ادامه به معرفی دو سبک اصلی آن خواهیم پرداخت :

سرمایه‌گذاری فعال

این سبک از سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که در برابر نوسانات بازار صبور هستند و در دسته افراد ریسک‌پذیر قرار دارند. سرمایه‌گذاری فعال معمولا توسط سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که پایبند به افق زمانی کوتاه‌مدت هستند. این افراد با استفاده از استراتژی شخصی خود، سهام خاصی را انتخاب می‌کنند و با زمان‌بندی درست سعی می‌کنند از بازار جلو بزنند و سود خوبی را در بازه زمانی کوتاه کسب کنند.

سرمایه‌گذاری منفعل

این سبک مناسب افرادی است که ریسک‌پذیری کمتری دارند و نمی‌خواهند زمان و انرژی بسیاری را برای سرمایه‌گذاری خود صرف کنند. سرمایه‌گذاران منفعل کسانی هستند که پول خود را با افق زمانی بلندمدت‌تری سرمایه‌گذاری می‌کنند. و از تغییر شاخص کل، پرتفوی متنوعی می‌سازند.

💵 فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری

دارایا کلاب، جمع فعالین مالی ایران

معامله‌گری (Trading) چیست؟

حالا که درباره سرمایه‌گذاری و انواع آن خواندید، نوبت به معامله‌گری رسیده؛ تریدینگ (معامله‌گری) در مقایسه با سرمایه‌گذاری استراتژی فعال‌تری است. تریدرها تمایل دارند دارایی‌هایشان را برای مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به سرمایه‌گذاران نگهداری کنند و اغلب طی هفته‌ها، روزها یا حتی ساعت‌ها دارایی را خریدوفروش می‌کنند تا از حرکت‌ کوتاه‌مدت قیمت‌ سود ببرند.

در مقایسه با سرمایه‌گذاری، تریدینگ به صرف زمان و مهارت بیشتری احتیاج دارد؛ یک سرمایه‌گذار می‌تواند یک سهم یا صندوق بخرد و آن را فراموش کند، در حالی که یک تریدر برای کسب سود باید دائماً تحولات بازار را زیر نظر داشته باشد. و یک نکته مهم اینکه همه افراد نمی‌‌توانند تریدر کاربلدی باشند و از نوسانات بازار برای کسب سود استفاده کنند؛ اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید سرمایه خود را ترید کنید اما تریدر ماهری نیستید با ما همراه باشید چون در ادامه راه‌حل شما را معرفی می‌کنیم.

سبک‌های تریدینگ کدامند؟

سبک‌های تریدینگ را با توجه به زمانی که برای آن صرف می‌شود می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

معاملات اسکالپینگ (Scalping): اسکالپ روش معامله‌گری بسیار سریع است. تریدر اسکالپر اغلب در عرض چند ثانیه چندین ترید مختلف انجام می‌دهند. یعنی ممکن است کل معاملات تریدر یک دقیقه طولانی طول بکشد.

معاملات روزانه (Day trading): معامله‌گران روزانه، معاملات خود را در یک روز شروع و به اتمام می‌رسانند؛ آن‌ها معاملاتشان را قبل از بسته شدن بازار می‌بندند تا از تاثیر اخباری که شب منتشر می‌شود در امان باشند.

معاملات نوسان‌گیری (Swing trading): هدف از معاملات نوسان‌گیری تمرکز بر حرکات بزرگتر قیمت به جای شناسایی شروع و پایان روند قیمت است. در این استراتژی، موقعیت‌ها ممکن است برای روزها تا هفته‌ها حفظ شوند.

معاملات موقعیت (Position trading): معاملات پوزیشن طولانی‌ترین نوع ترید هستند و اغلب آن‌ها چندین سال دوام می‌آورند. هدف از معاملات موقعیت، سود بردن از روندهای قیمتی است. گفتنی است که یک روند زمانی رخ می‌دهد که قیمت دارایی برای مدت زمان طولانی در یک جهت حرکت کند.

سوشال‌تریدینگ (Social Trading) چیست؟

سوشال‌تریدینگ شکل مبتکرانه‌ای از تریدینگ است که در آن از اطلاعات تریدرهای مختلف در سراسر دنیا پیرو معاملاتشان منتشر می‌کنند استفاده می‌شود؛ این اطلاعات در پلتفرم سوشال‌ترید منتشر می‌شود که در واقع شبکه‌ای اجتماعی است که کاربران درباره تریدینگ و استراتژی‌هایشان صحبت می‌کنند.

کپی‌تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

کپی‌تریدینگ از انواع سوشال‌تریدینگ است؛ پلتفرم کپی‌تریدینگ این امکان را می‌دهد که علاوه بر دنبال کردن استراتژی تریدرهای دیگر، معاملات آن‌ها به صورت خودکار بلافاصله برای شما تقلید شود. به این صورت که شما ابتدا پلتفرم امنی برای کپی‌تریدینگ پیدا می‌کنید و سپس عملکرد تریدرهای آن را بررسی کرده و انتخاب می‌کنید که تریدهای شما از روی دست کدام تریدر انجام شود.

اگر شما وقت کافی برای یادگرفتن تریدینگ ندارید و دوست دارید هم‌پای حرفه‌ای‌های بازار کریپتو فعالیت کنید پلتفرم کپی‌تریدینگ دارایا کاربلدترین تریدرها را جمع کرده و این امکان را به می‌دهد که عملکرد آن‌ها را به‌صورت شفاف بررسی کنید و با انتخاب تریدر مورد نظرتان، معاملات او برای شما خودکار تکرار شود.

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

معامله‌گری بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟

معامله‌گری و سرمایه‌گذاری هرکدام مزایا خاص خود را دارند و هردو ثابت کردند که راه‌های مناسبی برای سود بردن از بازارهای مالی جهانی هستند. حال اینکه کدام استراتژی مناسب شما است به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  •        اهداف مالی
  •         میزان تحمل ریسک
  •       میزان درک از بازار و دارایی
  •         مقدار زمانی که مایلید به تحقیق و نظارت بر دارایی‌ها اختصاص دهید.
  •         مقدار سرمایه‌ای که برای شروع دارید.

شما با درک هرکدام از موارد بالا می‌توانید انتخاب راحت‌تری بین تریدینگ و سرمایه‌گذاری داشته باشید. کافی است .میزان ریسکی که می‌توانید بپذیرید را پیدا کنید، هدف خود را تعیین و میزان دارایی مورد نظرتان را مشخص کنید

نکته پایانی

قبل از انجام هرنوع معامله یا سرمایه‌گذاری اول اطمینان حاصل کنید که ریسک‌های موجود در آن را درک کرده‌اید و یادتان باشد که هرگز بیشتر از چیزی که آماده از دست دادن هستید ریسک نکنید و بعد از آن درباره پلتفرمی که از طریق آن اقدام به سرمایه‌گذاری یا تریدینگ می‌کنید نیز به‌خوبی تحقیق کنید و یادتان باشد که در دنیای امروز و با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی، سرمایه‌گذاری یک ضرورت است.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره