پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره 15

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 15

فهرست

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

مصرف برق شبکه بیت کوین به پایین‌ترین میزان خود در سال ۲۰۲۲ رسید

بر اساس اطلاعات Cambridge Centre شبکه بیت کوین کمترین تقاضای برق در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) را با ۱۰.۶۵ گیگاوات (GW) ثبت کرد. این در حالی است که وقتی قیمت بیت کوین در اوج بود تقاضای برق شبکه به ۱۶.۰۹ گیگاوات رسیده بود.

وال استریت ژورنال: صندوق‌های پوشش ریسک به شورت کردن تتر روی آورده‌اند

وال استریت ژورنال در گزارش روز دوشنبه خود به این موضوع اشاره کرده است که صندوق‌های پوشش ریسک (hedge funds) به طور فزاینده‌ای به شورت کردن استیبل کوین تتر (USDT) روی آورده‌اند. ارزش این پوزیشن‌های معاملاتی صدها میلیون دلار برآورد می‌شود.

رییس کمیسیون بورس آمریکا: برخی رمزارزها مانند بیت کوین، «کالا» هستند

گری گنسلر رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در مصاحبه با CNBC عنوان کرد بیت کوین تنها رمزارزی است که الان آمادگی آن را دارم که به عنوان یک کالا، آن را خطاب کنم.

صرافی Ftx قصد دارد پلتفرم رابین هود را خریداری کند

از زمانی که خبرگزاری بلومبرگ در مورد احتمال خرید رابین هود توسط صرافی FTX خبر داد، ارزش سهام این شرکت (HOOD) بیش از ۱۸٪ رشد کرده است.

دسیسه‌های پشت پرده برای شورت کردن USDT؛ مدیر ارشد تتر واکنش نشان داد

ئولو آردوینو (Paolo Ardoino) مدیر ارشد فناوری شرکت تتر هدف از این کار را ایجاد فاد (FUD) در بازار برای کاهش ارزش USDT و خرید آن در قیمتی پایین‌تر عنوان کرد و به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که این شرکت ذخایر قوی در قبال توکن‌های USDT صادر شده در اختیار دارد.

پایان کار ماینرهای TON؛ مکانیسم اجماع شبکه به POS تغییر یافت

پس از گذشت ۲ سال از آغاز فرآیند استخراج رمزارز تون کوین (Toncoin) به روش گواه اثبات کار (POW)، ماینینگ این رمزارز متوقف شد و از این پس مکانیسم اجماع شبکه به گواه اثبات سهام (POS) تغییر پیدا می‌کند.

تعداد آدرس‌های فعال کاردانو به کمترین سطح در یک سال اخیر رسید

داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین سَنتیمنت (Santiment) نشان می‌دهد تا ۲۷ ژوئن (۶ تیر)، تعداد آدرس‌های منحصر به فرد شبکه کاردانو به ۵۳٬۰۵۰ رسیده است که کمترین رقم در یک سال اخیر است. این در حالی است که در ۳۰ روز گذشته این رقم به طور میانگین ۷۳٬۲۰۴ بوده است.

پالیگان سیستم مقیاس‌پذیری بلاکچین Avail را عرضه کرد

راهکار مقیاس‌پذیری Polygon با عرضه سیستم جدید Avail به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا بلاکچین‌هایی با تمرکز بر برنامه‌های خاص را بر بستر شبکه پالیگان عرضه کنند.

مقامات اتحادیه اروپا درخصوص قوانین ضد پولشویی و احراز هویت در انتقال رمزارزها به توافق رسیدند

پارلمان، شورا و کمیسیون اروپا در خصوص قانون انتقال سرمایه (TOFR) به توافق موقت و مشروط دست یافته‌اند. TOFR شامل بخشی از چارچوب‌های قانونگذاری است که اتحادیه اروپا برای قوانین رمزارزها ایجاد می‌کند.

صرافی dYdX قصد دارد با توسعه بلاکچینی در اکوسیستم کازمس، از اتریوم مهاجرت کند

صرافی امور مشتقه کریپتو dYdX برنامه‌های مهم خود را در خصوص گسترش بلاکچین مبتنی بر کازمس به عنوان بخشی از به‌روزرسانی نسخه چهارم dYdX اعلام کرد. این اقدام در جهت گسترش dYdX به فراتر از اکوسیستم اتریوم است.

صرافی‌های کوکوین و بای بیت توسط قانون‌گذاران کانادایی جریمه شدند

کمیسیون اوراق بهادار انتاریو کانادا (OSC) جریمه‌های مالی علیه صرافی‌های ByBit و KuCoin صادر کرده است. OSC مدعی است که این صرافی‌ها قوانین اوراق بهادار را نقض کرده‌اند و به مدیریت پلتفرم‌های معاملات رمزارز بدون مجوز پرداخته‌اند.

کریستیانو رونالدو با همکاری بایننس، هواداران فوتبال را به دنیای بازی‌های NFT می‌آورد

کریستیانو رونالدو گفته است که ایده ارائه تجربه‌های جدید به طرفداران خود از طریق توکن‌های NFT موضوعی است که می‌خواهد بخشی از آن باشد.

رییس کل بانک مرکزی: رمزریال از شهریور به صورت آزمایشی جایگزین اسکناس می‌شود

علی صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی درباره زمان و نحوه اجرای رمزریال گفت احتمالا از شهریورماه رمزریال به صورت آزمایشی جایگزین اسکناس خواهد شد.

فعالیت مجدد پل شبکه رونین از سه‌شنبه؛ وجوه به سرقت‌رفته کاربران بازگردانده می‌شود

حدود ۳ ماه پس از انجام حمله اکسپلویت به بریج شبکه رونین، اسکای ماویس اعلام کرده که قصد بازگشایی پل (بریج) شبکه رونین در تاریخ ۲۸ ژوئن (۷ تیر) را دارد. این مهم قرار است از طریق انجام هاردفورکی در این شبکه انجام شود و کلیه وجوهی که در جریان این حمله از کاربران دزدیده شده بود، به آن‌ها بازگردانده شود

صرافی غیرمتمرکز تورچین پس از ۴ سال تلاش بلاکچین خود را راه‌اندازی کرد

صرافی غیر متمرکز تورچین پس از ۴ سال تلاش موفق شد بلاکچین خود را راه‌اندازی کند. این خبر باعث رشد قیمت رمزارز RUNE شد.

تحلیل داده‌های درون شبکه

آنچین هفتگی :

ماه ژوئن برای بازار بیتکوین نوسانات و چالش‌های متفاوتی به همراه داشت. پس از گذشت یک ماه، بیتکوین حوالی  ATH چرخه قبل در قیمت ۲۰ هزار دلار،   ثبات پیدا کرد و برای سرمایه‌گذاران فرصتی فراهم شد تا بتوانند اتفاقات اخیر را اندکی هضم کنند.

در هفته ای که گذشت قیمت بیت­کوین از 21600 شروع شد و تا محدوده 18920 ریزش داشت.

کف های قیمتی برای بیت کوین:

در دهه گذشته، برای تشخیص کف قیمت در بازارهای خرسی، تعداد بسیاری معیار متکی به روش تکنیکال و آنچین ایجاد شده است. در این قسمت کف قیمت در فازهای خرسی ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۲۰ را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و سپس رابطه بین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. بالاترین قیمت تا پایین‌ترین قیمتی که این پنج معیار به ترتیب برای کف بازار خرسی تخمین زده اند، به شکل زیر است :

· معیار Mayer Multiple با مقدار ۰.۶، قیمت ۲۳,۳۸۰ دلار نشان می‌دهد . این معیار از Moving Averge دویست روزه ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و قیمت تنها ۳.۴ درصد روزهای معاملاتی را زیر این قیمت سپری کرده است.

· معیار Realized Price ، به معنای میانگین قیمت خرید کل بیتکوین‌ها ،  قیمت ۲۲,۵۰۰ دلار نشان داده و معمولا این ناحیه هنگام تشکیل کف بازار خرسی به شکل حمایت ظاهر شده می شود. قیمت تنها ۱۴ درصد روزهای معاملاتی زیر این معیار قرار داشته است.

· معیار Moving average 200w، قیمت ۲۲,۳۹۰ دلار را نشان می‌دهد و این معیار در آخرین مراحل فاز تسلیم، از قیمت حمایت کرده است. قیمت تنها ۱ درصد روزه‌های معاملاتی زیر این ناحیه بسته شده است.

· معیار Balance Price ، اختلاف میان قیمت پرداخت شده برای بیتکوین و قیمتی که در آن خرج می‌شود، مشخص می‌کند. این معیار قیمت ۱۷,۹۸۰ دلار را نشان می دهد و قیمت تنها 3 درصد تمام روزهای معاملاتی زیر این معیار بسته شده است.

 · معیار Delta Price، اختلاف بین Realized Price و میانگین قیمت بیتکوین در تمام روزهای معاملاتی مشخص می‌کند. این معیار قیمت  ۱۵,۷۵۰ دلار را نشان می‌دهد. قیمت تا به حال موفق به شکست این معیار نشده است و در برخی از فازهای خرسی قبلی به عنوان آخرین حمایت ممکن برای قیمت ظاهر شده است.

برگشت بازار؟

معیار Reverse Risk زمانی به پایین‌ترین نواحی می‌رسد که سرمایه‌گذاران غالباً به دلیل اطمینان خود بیت­کوین‌ها را نفروشند وبه تدریج  به تعداد روز-کوین‌ها اضافه شود. در حال حاضر این معیار به پایین‌ترین ناحیه خود‌‌ سقوط کرده است. بنابراین می‌توان گفت با اینکه سال  ۲۰۲۰  تاکنون سالی بسیار دشوار بوده است، اما هنوزعده‌ای از سرمایه‌گذاران برای هولد بیتکوین‌های خود مصمم هستند. با مشاهده گذشته، می‌بینیم که این معیار همانند اواخر فاز خرسی ۲۰۱۵ و سقوط سال ۲۰۲۰، به پایین‌ترین ناحیه خود رسیده است.

هولدرها تنها باز ماندگان مارکت :

نمودار زیر تعداد آدرس‌های فعال شبکه را نشان می‌دهد. در روند کلی این معیار به خوبی می‌توان فراز و نشیب بازار را مشاهده کرد. الگوی حرکتی این معیار در روندهای صعودی کاملا مشخص است( رنگ سبز).

در روندهای نزولی نیز خنثی حرکت می‌کند و زمانی که بازار اندکی جان بگیرد، جهشی صعودی دارد. اخیراً تعداد آدرس‌های فعال حدود ۸۰۰ هزار بوده و این معیار اکنون در کانال خرسی خود حرکت می‌کند ( محدوده قرمز). در چنین حالتی می توان گفت  تنها افرادی باقیمانده در بازار، هولدرها هستند. به همین جهت، سال ۲۰۲۲، قیمت با کاهش پی‌درپی خود به سمت محدوده‌ای حرکت کرده که تقاضای کافی برای آن در بازار وجود داشته باشد.

ترسیدن سرمایه گذاران بلند مدت :

در ماه جولای، حدود ۱۸۱.۸ هزار بیتکوین از موجودی سرمایه‌گذاران بلندمدت کاهش پیدا کرد و مقدار موجودی این گروه به موجودی ماه سپتامبرنزدیک شد. هرچند که این مقدار بیتکوین، معادل ۷.۶ درصد بیتکوین‌هایی است که بین مارس و اکتبر ۲۰۲۱ به موجودی این سرمایه‌گذاران اضافه شده است. اگر موجودی آن‌ها بار دیگر سقوط کند، نشانی از فشار فروش بازار و خدشه دار شدن اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران بلندمدت خواهد بود. از جهت دیگر، در صورتی که روند موجودی سرمایه‌گذاران بلند مدت، خنثی و یا اندکی جهش صعودی داشته باشد‌، نشانه‌ی اعتماد این سرمایه‌گذاران خواهد بود.

جمع بندی و نتیجه گیری:

اعتبار تمام مدل‌ها و نمونه‌های تاریخی بازار در شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی مشخص خواهد شد. با توجه به مدل‌ها و معیارهای قیمت‌گذاری بیتکوین، اکنون قیمت در ناحیه‌ای قرار گرفته که در گذشته به ندرت به آن قدم گذاشته و تنها ۰.۲ درصد روزهای معاملاتی را در این ناحیه سپری کرده است.

سرمایه گذاران بلندمدت نیز فعلا در ماه ژوئن فاز تسلیم نسبتاً عادی را پشت سر گذاشته‌اند که غالبا توسط سرمایه‌گذاران چرخه ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ ایجاد شده است. تقریباً تمام معیارهای کلان آنچین و تکنیکال بیتکوین، در پایین‌ترین نواحی خود قرار دارند،با فازهای خرسی قبلی بسیار هماهنگ هستند و اختلاف بسیار ناچیزی میان آن‌ها مشاهده می‌شود.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت 2 ساعته BTC/USDT

BTC از بالاترین سطح محلی به 21900 دلار کاهش یافت
و در حال حاضر قیمت از 18800 به بالای 19000 دلار بازگشت
برای شروع قیمت باید سطح مقاومت 19900 USD را بشکند
و سپس من فکر می کنم که قیمت می تواند در ابتدا تا 21700 دلار افزایش یابد و شاید حتی آن را بشکند و بالاتر رود.
پس برای چنین سناریویی آماده باشید.

تحلیل‌گر: AtlasTrades

چارت 1ساعتهBTC/USDT

توجه داشته باشید که در این مقطع زمانی، فکر نمی‌کنم بیت‌کوین این مسیر را طی کند. تنها راهی که می توانم این واقعیت را ببینم این است که یک فروپاشی کامل بازار سهام را تجربه کنیم، مانند آنچه در سال 2001 و 2008 دیدیم.
می‌توانیم خطی را از پایین‌ترین سطح بازار نزولی 2018 به دامپ کووید-19 در اوایل سال 2020 بکشیم. این خط روند، بنفش نقطه‌دار، به عنوان «میانگین» عمل می‌کند. کل بازار گاوی 2021 را می توان به عنوان یک فاز شیدایی عظیم توصیف کرد. 2022 مرحله دمیدن پس از مرحله شیدایی است. من می دانم که اوج “بازگشت به حالت عادی” در نمودار سمت چپ پایین تر از “پارادایم جدید” است، که برای BTC صادق نیست، زیرا ما یک ATH جدید در نوامبر داشتیم. با این حال، فکر می کنم ایده کلی چرخه بازار مهمتر از این جزئیات است. اگر قیمت طبق الگو باشد،بیت کوین به احتمال زیاد بین 6 تا 10 هزار دلار پایین خواهد آمد.

تحلیل‌گر: FieryTrading

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

ابر کلمات و هشتگ‌های پرتکرار

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره