پرش لینک ها

کاربرد و نحوه محاسبه PnL در بازار ارز دیجیتال

اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت کرده باشید، احتمالا با اصطلاح PnL آشنایی اندکی داشته باشید. این اصطلاح مخفف Profit and Loss است و گاهی به صورت P&L نیز نمایش داده می‌شود. محاسبه‌‍‌ی این شاخص کار پیچیده‌ای نیست و برای بررسی سود و زیان معاملات استفاده از آن ضروری است. در این مقاله به بررسی دو نوع PnL می‌پردازیم؛ تحقق‌یافته و تحقق نیافته که تفاوت آن‌ها در باز یا بسته بودن پوزیشن معاملاتی در زمان محاسبه PnL می‌باشد.

PnL  چیست؟

PnL یا Profit and Loss به معنای محاسبه سود و زیان است. در این اصطلاح P مخفف Profit و به معنی سود، L مخفف Loss و به معنای ضرر و  N مخفف and است. بازار ارز دیجیتال نیز مانند دیگر بازارهای مالی نوسان‌هایی دارد و برای بررسی تغییرات سود معامله‌گران به ابزارهای مالی متفاوتی نیاز است. PnL برای محاسبه سود دست‌یافته و سود دست‌نیافته تریدرها به کار می‌رود. در ادامه تفاوت این دو مفهوم را بررسی می‌کنیم.

PnL محقق شده (Realized PnL) چیست؟

PnL محقق‌شده یا دست‌یافته، سود و زیانی است که تریدر به صورت قطعی به‌دست آورده است. محاسبه این شاخص زمانی است که تریدر پوزیشن خود را بسته باشد؛ در این صورت قیمتی که پوزیشن در آن باز شده و قیمتی که پوزیشن در آن بشته شده باشد، معیار به‌دست‌آوردن PnL است.

PnL محقق نشده (Un Realized PnL) چیست؟

PnL  دست‌نیافته، سود و زیان لحظه‌ای است که با قیمت لحظه‌ای دارایی مورد نظر محاسبه می‌شود. به عبارتی تریدر با توجه به استراتژی معاملاتی که دارد، تشخیص داده که وقت بستن پوزیشن معاملاتش نرسیده، در چنین شرایطی برای محاسبه سود و زیان معاملات او از سود و زیان تحقق‌نیافته استفاده می‌کنیم.

گفتنی است که برای محاسبه PnL علاوه بر قیمت رمزارز در زمان بازکردن پوزیشن معاملاتی، قیمت آن زمان بستن پوزیشن و قیمت لحظه‌ای دارایی به موارد دیگری نیز نیاز داریم که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده و درباره نحوه محاسبه PnL را صحبت می‌کنیم.

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

PnL در معاملات اسپات چگونه محاسبه می‎‌شود؟

محاسبه‌ی PnL برای معاملات فیوچرز رایج‌تر است اما برای معاملات اسپات نیز می‌توان آن را لحاظ کرد. کافی است قیمت رمزارز را هنگام شروع پوزیشن معامله و زمان بستن پوزیشن داشته باشید و از فرمول زیر استفاده کنید:

برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید یک تریدر تعداد 0.15 بیت‌کوین را در قیمت 25.000 خریداری کرده و در قیمت 30.000 دلار بفروشد در چنین شرایطی سود و زیان محقق‌شده آن این‌گونه محاسبه می‌شود:

دلار PnL = (30.000 – 25.000) × 0.15 = 750

و برای محاسبه PnL محقق‌نشده، کافی است به‌جای قیمت فروش قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین را قرار دهید.

PnL در معاملات فیوچرز چگونه محاسبه می‎‌شود؟

محاسبه PnL در معاملات لانگ

در معاملات لانگ، تریدرها وضعیت قیمت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند در نتیجه با بازکردن قرارداد Long، به دنبال کسب سود از پامپ‌شدن قیمت‌ها هستند. فرض کنید که قصد دارید یک پوزیشن 10,۰۰۰ دلاری روی قیمت بیت کوین قرارداد لانگ باز کنید. قیمت هر واحد بیت کوین در زمان باز کردن پوزیشن را 3۰۰۰۰ دلار و قیمت آن در زمان بستن پوزیشن را معادل 35۰۰۰ دلار فرض کنید. برای محاسبه PnL محقق شده از فرمول زیر استفاده خواهیم کرد:

دلار  PnL = (35000 – 30000) / 30000 * 1000 = 166

محاسبه PnL در معاملات شورت

در معاملات شورت، تریدرها وضعیت قیمت را ریزشی پیش‌بینی می‌کنند در نتیجه با باز کردن قرارداد Short، به دنبال کسب سود از ریزش قیمت‌ها هستند. فرض کنید تریدری قصد دارد یک پوزیشن ۱۰,۰۰۰ دلاری (سرمایه اصلی تریدر * لوریج) روی قیمت بیت کوین قرارداد شورت باز کند. قیمت هر واحد بیت کوین در زمان باز کردن پوزیشن را 35000 دلار و قیمت آن در زمان بستن پوزیشن را 30000 دلار فرض کنید. برای محاسبه سود و زیان محقق شده در معاملات شورت، از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

دلار PnL = (35000 – 30000) / 30000 * 1000 = 166

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم PnL یا Profit and Loss در معامله‌گری بازار رمز ارزها آشنا شدیم. این اصطلاح به منظور محاسبه سود و زیان یک معامله، یا سود و زیان یک سبد سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با دو اصطلاح PnL Realized و PnL Unrealized آشنا شدیم. این دو مفهوم نیز به معنی سود و زیان محقق شده و محقق نشده در ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. در صورتی که تریدر پوزیشن معاملاتی خود را نبسته باشد سود و زیان را به صورت محقق نشده و به محض بستن پوزیشن معاملاتی خود، سود و زیان به صورت محقق شده تعریف می‌شود.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره