پرش لینک ها
کریپتو 360 | شماره 13

کریپتو 360 | گزارش هفتگی بازار رمزارزها | 13

فهرست

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها
بیشترین رشد و ریزش هفته
وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع
روند سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در رمزارزها
مهمترین رویدادها
مهمترین اخبار هفته گذشته
تحلیل داده‌های شبکه
تحلیل تکنیکالی بیت‌کوین
ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

مقایسه بازدهی معامله‌گران دارایا با سایر بازارها

بیشترین رشد و ریزش هفته

وضعیت تاریخی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چه کمکی می‌کند؟
این شاخص ابزاری جهت کمک به سرمایه گذاران و معامله گران است تا بازار کریپتو را از دیدگاه احساسات و میزان ترس یا طمع بیش از حد، تجزیه و تحلیل کنند.

وقتی شاخص ترس و طمع نشان می دهد که فعالان بازار به شدت حریص هستند، احتمالا قیمت بیتکوین بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن است و می تواند زمان خوبی برای فروش باشد.

وقتی بازار بیش از حد نگران از ریزش است، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که بیتکوین در آن زمان ارزان شده و می تواند یک فرصت خرید خوب باشد.

مهمترین رویدادها

مهمترین اخبار هفته گذشته

رویداد بین‌المللی «متاراد» در حوزه اقتصاد دیجیتال، متاورس و بلاکچین در ایران برگزار شد.

نخستین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی رمز ارزش، رمز پول، متاورس، بلاکچین، اقتصاد دیجیتال، تجهیزات و صنایع وابسته (متاراد) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

در صورت محدودیت در تامین برق کشور، ماینرهای مجاز خاموش می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد دستگاه‌های مجاز استخراج رمز ارز در زمان اوج مصرف برق در صورت بروز محدودیت با اعلام دیسپاچینگ ملی از شبکه خارج می‌شوند

بایننس قوانین نظارتی و احراز هویت خود را سخت‌گیرانه‌تر می‌کند.

صرافی بایننس با دو شرکت دیگر همکاری خود را آغاز کرده است تا با هوشمندانه‌تر کردن سرویس احراز هویت این صرافی، از انجام برخی از استفاده‌های خلاف قانون از این صرافی جلوگیری کند.

صرافی بایننس مجوزهای قانونی فعالیت در ایتالیا را اخذ کرد.

صرافی بایننس با اخذ مجوزهای نظارتی، به زودی فعالیت خود در کشور ایتالیا را آغاز می‌کند. این در حالی است که در سال گذشته یکی از نهادهای نظارتی ایتالیا، فعالیت‌های بایننس در این کشور را غیرمجاز اعلام کرده بود.

ایلان ماسک: دوره رکود در آمریکا آغاز شده است و تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، معتقد است اقتصاد ایالات متحده وارد دوره رکود شده است. ماسک تخمین زده است که این دوره رکود رکود اقتصادی ۱۲ تا ۱۸ ماه ادامه داشته باشد.

رییس بانک مرکزی: رمز ریال از شهریور ماه عرضه می‌شود.

رییس بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، برخی از محورهای کاری و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی را توضیح داد. او همچنین اشاره کرد رمز ریال بانک مرکزی از شهریور ماه اجرایی می‌شود.

استیبل کوین USDC چهارمین رمزارز برتر از نظر ارزش بازار شد.

پس از سقوط پروژه ترا و استیبل کوین الگوریتمی آن، که اعتماد به استیبل‌کوین‌ها را خدشه‌دار کرد، ارزش بازار استیبل کوین USDC رشد چشمگیری داشته است؛ به نحوی که آن را به جایگاه چهارم از نظر ارزش بازار رسانده است.

سرقت ۹۰ میلیون دلاری از پروتکل میرر به مدت ۷ ماه مخفی ماند.

در اکتبر سال گذشته، پروتکل میرر (Mirror Protocol) در شبکه قدیمی ترا، به‌خاطر ضعف امنیتی دچار سوء استفاده مهاجمان شد که ۹۰ میلیون دلار برای آنها هزینه داشت. با این حال، تیم میرر در مورد این حمله، به مدت ۷ ماه اطلاع‌رسانی نکرد تا هفته گذشته یکی از کاربران میرر به این موضوع پی برد و آن را عمومی کرد.

گزارش مجلس در خصوص استخراج رمزارزها منتشر شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی در خصوص استخراج رمزارزها منتشر کرده است که در انتهای آن به این نتیجه رسیده که کمتر از ۱۰٪ کسری برق کشور مربوط به استخراج رمزارزها است و همچنین سیاست ممنوعیت استخراج رمزارزها سیاستی شکست خورده است.

کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم به کمترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ رسید.

شرایط نزولی بازار رمزارزها و سقوط ترا باعث شده است که فعالیت معامله‌گران به شدت کاهش یابد؛ به نحوی که کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم به شدت کاهش یافته است و به کمتر از یک دهم آن در آغاز سال میلادی رسیده است.

زی کش به روزرسانی مهم خود را پیاده‌سازی کرد.

شبکه زی کش (Zcash) دیروز به‌روزرسانی مهم خود را عملیاتی کرد. این پرایوسی کوین با به‌روزرسانی NU5، امن‌تر و خصوصی‌تر می‌شود و راه‌اندازی شبکه آن بسیار ساده‌تر می‌شود.

بانک مرکزی: تراکنش‌های مشکوک بانکی رصد می‌شوند.

محمد حسین دهقان، مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت حساب افراد بیکار که تراکنش حساب‌های آن‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد، از این پس رصد خواهد شد.

مدیرعامل بایننس: در مورد راه‌اندازی مجدد لونا خوش‌بین نیستم.

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس اخیرا بیان کرد نسبت به طرح احیای اکوسیستم ترا و راه‌اندازی توکن لونا شک و تردید دارد.

درآمد روزانه ماینرهای بیت کوین به پایین‌ترین سطح ۱۱ ماه اخیر رسید.

ماه می یکی از بدترین ماه‌ها برای ماینرهای بیت کوین در طول یک سال گذشته بوده است چراکه درآمد و سودآوری آنها در این ماه بسیار کاهش یافته است به طوری که آمار حاکی از افت ۲۷ درصدی در این ماه است.

تحلیل داده‌های درون شبکه

آنچین هفتگی :

هفته گذشته، قیمت  S&P500، از کف قیمت خود ۷.۴ درصد و NASDAQ تا ۹.۶ درصد رشد داشت. در همین حال بیتکوین تا قیمت ۲۸,۲۶۱ هزار دلار کاهش داشت و تنها در روز دوشنبه توانست قیمت ۳۰,۷۱۰ هزار دلار را ثبت کند. اتریوم هم وضعیت دشواری را در این مدت تجربه کرد و با کاهش ۱۷.۸ درصدی تا قیمت ۱۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. 

بااین‌حال، شبکه فعالیت چندانی ندارد و به‌غیراز هولدرهای بیتکوین، گروه دیگری به فعالیت در شبکه تمایل نشان نمی‌دهند. به همین جهت هولدرها تنها بازیگران میدان هستند؛ زیرا باوجود کاهش قیمت به بیتکوین های خود اضافه می‌کنند و حتی در حالت ضرر بیتکوین های خود را هولد کرده‌اند.

همبستگی بیت کوین و اتریوم :

 در چند ماه اخیر مرتباً اشاره کرده‌ایم که میزان فعالیت در شبکه بیتکوین چگونه کاهش‌یافته و همچنان روند ثابت خود را حفظ کرده است. یکی از ویژگی‌های بازار خرسی که در نمونه‌های قبلی هم مشاهده شده، کمبود تراکنش در شبکه است و در حال حاضر فعال‌ترین گروه در شبکه، هولدرهایی هستند که فارغ از توجه قیمت به انباشت خود ادامه می‌دهند.

نمودار زیر، تعداد آدرس‌های را نشان می‌دهد که دارای حداقل موجودی هستند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سقوط قیمت باعث شده که تعداد آدرس ها در کوتاه مدت روندی ثابت داشته باشد. اما در هر صورت این ثبات روندی که اکنون مشاهده می کنیم، مانند می ۲۰۲۱ ادامه پیدا نکرده است.

تنها هولدرها پابرجا مانده‌اند.

 در چند ماه اخیر مرتباً اشاره کرده‌ایم که میزان فعالیت در شبکه بیتکوین چگونه کاهش‌یافته و همچنان روند ثابت خود را حفظ کرده است. یکی از ویژگی‌های بازار خرسی که در نمونه‌های قبلی هم مشاهده شده، کمبود تراکنش در شبکه است و در حال حاضر فعال‌ترین گروه در شبکه، هولدرهایی هستند که فارغ از توجه قیمت به انباشت خود ادامه می‌دهند.

نمودار زیر، تعداد آدرس‌های را نشان می‌دهد که دارای حداقل موجودی هستند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سقوط قیمت باعث شده که تعداد آدرس ها در کوتاه مدت روندی ثابت داشته باشد. اما در هر صورت این ثبات روندی که اکنون مشاهده می کنیم، مانند می ۲۰۲۱ ادامه پیدا نکرده است.

تغییر در روند فعالیت شبکه

معمولا هنگام نوسانات شدید بازار،  در روند فعالیت شبکه جهشی ناگهانی ایجاد می شود؛ زیرا افراد یا وحشت زده بیتکوین های خود را می فروشند و یا بیتکوین هایشان را برای کاهش ریسک معاملات خود برداشت می کنند. در مارس ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۱۸، پس از جهش ناگهانی که به دلیل سقوط قیمت ایجاد شده، رالی صعودی رخ داده است.

احتمال رالی صعودی ممکن است. اما نمودار زیر نشان می دهد که تعداد آدرس های فعال(نارنجی) و تعداد دسته آدرس های فعال( آبی) هردو به اندازه کافی جهش صعودی داشته‌اند؛ اما باز هم به روند خنثی خود بازگشتند. به عبارت دیگر سقوط و تخفیف قیمت بیتکوین، در کاربران جدید انگیزه ای برای خرید ایجاد نکرده است و تنها هولدرها در صحنه حضور دارند‌.

روند انباشت

اگر گروه‌هایی که بیشترین سهم انباشت را دارند بررسی کنیم،  مشاهده خواهیم کرد که شدت انباشت در دو گروه بسیار بالاست : آدرس‌هایی که کمتر از ۱۰۰ بیتکوین و آدرس هایی که بیشتر از ۱۰۰۰۰ بیتکوین دارند‌.

 پس از سقوط اخیر بازار ، میزان انباشت آدرس‌هایی که کمتر از ۱۰۰ بیتکوین دارند، افزایش پیدا کرده است. همچنین موجودی این گروه نیز تا ۸۰,۰۸۱ بیتکوین افزایش پیدا کرده  که با ۸۰,۰۸۱ بیتکوینی که توسط بنیاد LUNA فروخته شده، تقریباً برابر است. در هر صورت تقاضایی که این گروه در قیمت‌های پایین‌تر داشته است، موجب شده که فشار فروش بنیاد LUNA برای محافظت از UST ، تأثیرات کمتری بر کاهش قیمت داشته باشد.

گروهی دیگری که اخیرا بیشترین سهم انباشت را داشته است، آدرس‌هایی هستند که بیش از ۱۰۰۰۰ بیتکوین دارند. در ماه می، این دسته‌-آدرس ها ۴۶,۲۶۹ هزار بیتکوین به موجودی خود اضافه کردند.  همانطور که مشاهده می‌کنید در همین هنگام ۸۰ هزار بیتکوین از کیف پول بنیاد LUNA خارج شده است و این گروه با افزودن به موجودی بیتکوین خود باعث شدند فشار فروش LFG خنثی شود.

وضعیت سرمایه‌گذاران بلندمدت

نمودار زیر نشان می‌دهد که قیمت خرید بیتکوین‌های بلندمدت به طور میانگین چقدربوده است. قیمت خرید سرمایه‌گذاران بلند‌مدت (صورتی) به ندرت بالاتر از قیمت بازار قرار گرفته است؛ اما اکنون این روند در میانگین ۷ روزه در قیمت ۳۲ هزار دلار قرار دارد. آخرین باری که سرمایه‌گذاران چنین ضرری محقق کردند، به سقوط قیمتی مارس ۲۰۲۰ مرتبط بوده است. در بازار خرسی ۲۰۱۸ نیز سرمایه‌گذاران بلندمدت برای چندین ماه ضرر محقق کردند و درنهایت این فشار باعث شد که قیمت ۵۰ درصد دیگر سقوط کند.

جمع بندی آنچین هفته

از سپتامبر ۲۰۲۱، رکود فعالیت آنچین آغاز شده است و اکنون نشانه‌هایی از تغییر این روند خنثی مشاهده می‌شود.این حالت نشان می‌دهد که در حال حاضر هولدرهای ثابت‌قدم و مصممی در بازار حضور دارند که درصورت اجبار دارایی خود را در ضرر هولد می‌کنند و تمایلی به خرج بیتکوین‌های خود نشان نمی‌دهند.

 بعد از سقوط LUNA شدت انباشت برخی سرمایه‌گذاران تغییر پیدا کرد. دسته‌ آدرس هایی که کمتر از ۱۰۰ بیتکوین داشتند تقریباً به اندازه بیتکوین‌هایی که بنیاد LFG فروخته است،انباشت کردند. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بلند‌مدت بسیاری، حجم سنگینی از بیتکوین در قیمت‌های پایین فعلی انباشت کردند. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است در چند ماه آینده موجودی بلندمدت به ATH جدید برسد.

بیتکوین هنوز هم گرفتار شرایط نابه سامان اقتصادی جهان است و باید به حرکات مهم اقتصادی و سیاسی جهان توجه داشت.به نظر می‌رسد همبستگی میان کریپتوکارنسی‌ها و بازار سهام کمرنگ‌تر شده است. با این حال هنوز باید دید، آیا دوباره میان این بازارها همبستگی ایجاد خواهد شد و بازار به سیاست‌های پولی واکنش جدیدی نشان می‌دهد یا خیر. سایه خطرات بزرگ اقتصاد جهانی هنوز هم بر بازار سنگینی می‌کند اما این بار هولدرهای بیتکوین مصمم تر از همیشه در بازار حضور دارند.

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین

چارت 4 ساعته BTC/USDT

سناریوی اول. کاهش موضعی، تشکیل گوه و فشردن آن با رشد بیشتر. پس از شکست گوه محلی، می‌توانیم به اولین ناحیه مقاومت 35-36 هزار دلاری برسیم که آن را روی حجم‌های افقی مشخص کردیم. قیمت پس از مدتی تثبیت، به بازار صعودی خود ادامه می دهد، به مدت 2-3 هفته در حال تثبیت بوده و در اوایل تابستان به 50-60 هزار دلار یا …. باز می گردد.
سناریوی دوم. پس از رسیدن به منطقه ارزش اول، در تثبیت قیمت یک شکست کاذب از این منطقه ایجاد می کند و شروع به کاهش می کند. قیمت ممکن است به‌سطح26.7 هزار دلار سقوط کند.

تحلیل‌گر: Yuriy_Bishko

چارت هفتگی BTC/USDT

دایره سبز تلاشی ناموفق برای شکست است،به دلیل کمبود حجم خرید موفق نشد.خطوط موازی زرد، اقدامات قیمت در محدوده هستند.اگر بازار با حجم فروش ادامه یابد،ما ریزش های بیشتری را تجربه خواهیم کرد.این سناریویی است که امیدوارم اتفاق بیفتد: هر چه زودتر قیمت به منطقه 18000 دلاری اصلاح شود، و شکاف در این زمینه را پر می کند، سریعتر ما می توانیم به یک بازار سالم برگردیم.دو سطح حمایت در نمودار وجود دارد که قیمت را بالا نگه می دارد.
اگر به دنبال سطوح حمایت و مقاومت استاتیک با قیمت ثابت باشیم، آنگاه حمایت ثابت 17200 دلار و 28500 دلار و مقاومت استاتیک 32400 دلار است

تحلیل‌گر: ShawnMCR

آنالیز تکنیکالی بیت‌کوین

راهی سریع و آسان برای تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال

سنجه اندیکاتورهای تکنیکالی وضعیت تعادلی بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را در بازه هفتگی نمایش می‌دهند. این معیار که در یک نگاه سریع در دسترس است، خلاصه‌ای از محبوب‌ترین اندیکاتور‌های تکنیکالی شامل میانگین متحرک‌ها، نوسانگرها (اسیلاتورها) در چارت BTC/USD نشان می‌دهد.

ارزهای مورد توجه اینفلوئنسرهای توئیتری

ارزهای برتر باتوجه به حجم محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی

ابر کلمات و هشتگ‌های پرتکرار

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره