پرش لینک ها

آموزش کامل معاملات اسپات و فیوچرز صرافی کوکوین Kucoin

توضیح مختصری درمورد صرافی کوکوین

صرافی KuCoin پنجمین صرافی معتبر و شناخته شده ارز دیجیتال در دنیا است که بعد از محدودیت‌هایی مانند احراز هویت اجباری توسط سایر صرافی‌ها نظیر بایننس، هم‌اکنون جزو مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای فعالیت ایرانیان است. این صرافی بعد از راه‌اندازی در سال 2017 توانسته نام خود را به‌عنوان یک پلتفرم منحصر‌به‌فرد معامله آنلاین رمرزارزها جا بیاندازد و تاکنون توانسته بیش از 8 میلیون کاربر در سطح جهان جذب کند و به ادعای سایت خود صرافی، هر روزه 25 درصد از کاربران بازار رمزارزها با صرافی کوکوین کار می‌‌کنند. همچنین قابل توجه است که صرافی KuCoin در هنگامه تاسیس، توکن بومی خودش رو با نام KCS را هم به بازار عرضه کرده است.

اگر شما هم جزو سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی هستید که قصد خرید و فروش بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین، شیبا و یا سایر ارزهای دیجیتال را دارند و به‌دنبال یک صرافی با ارزش معاملات بالا در هر دو بازار اسپات و فیوچرز، امکان تنظیم حد سود و ضرر (استاپ لاس)، رابط کاربری کاربرپسند، پشتیبانی سریع و از همه مهمتر بدون نیاز به احراز هویت اجباری برای کاربران ایرانی هستند، می‌توانید با خیالی راحت در صرافی کوکوین به معامله بپردازند.

نحوه خرید و فروش در صرافی کوکوین

برای شروع به معامله در صرافی کوکوین ابتدا می‌بایست کیف پول خود را با یکی از ارزهای دیجیتال شارژ نمائید. برای این کار ابتدا باید در یکی از صرافی‌های ایرانی مانند صرافی نوبیتکس اکانت باز کرده و کیف پول ریالی خود را شارژ نمائید، سپس تتر خریداری کنید که قیمت آن هم تقریبا برابر با دلار بازار آزاد می‌باشد. در نهایت موجودی کیف پول در صرافی ایرانی را به کیف پول خود در صرافی کوکوین انتقال دهید.

  • پس از ورود به وب‌سایت یا اپلیکیشن صرافی، از طریق گزینه Sign-Up وارد حساب خود شوید (اگر از قبل در کوکوین حساب ندارید از این مقاله کمک بگیرید)
  • صفحه باز شده پنل معاملاتی شما خواهد بود که می‌توانید رمزارزهای مختلفی از قبیل بیت‌کوین BTC، اتریوم ETH، شیبا Shiba، توکن بومی صرافی کوکوین KCS، استیبل‌کوین تتر USDT و یا سایر رمزارزها را انتخاب کرده و آنها را معامله کنید. برای مثال اگر بخواهید با بیت‌کوین توکن کوکوین یعنی KCS  را بخرید، در قسمت سرچ جفت ارز KCS/BTC را انتخاب می‌کنید.
  • در این پنل معاملاتی همانطور که در تصویر پایین مشخص کردیم قسمت‌هایی شامل مشخصات رمزارز انتخابی، چارت قیمتی و نمودار آن، تاریخچه معاملات انجام شده، دفترچه سفارشات، موجودی اکانت، تاریخچه و معاملات باز کاربر و قسمت ثبت سفارش خرید یا فروش قابل رویت است.
  • جهت افزایش امنیت معاملات، باید یک پسوورد معاملاتی 6 رقمی تحت عنوان Trading Password ساخته و در فیلد مربوطه سمت راست و پایین صفحه تایپ کنید (این گذرواژه تا دو ساعت اعتبار دارد و دیگر نیازی به تایپ مجدد آن نیست).
جزئیات پنل معاملاتی صرافی کوکوین

انواع بازارهای معاملاتی در صرافی کوکوین

در بازار رمزارزها امکان سه نوع معامله وجود دارد:

بازار اسپات «Spot»

معامله در این بازار ساده‌ترین نوع خرید و فروش می‌باشد که مقدار مشخصی از دارایی دیجیتال خود را با نرخی معین تبدیل به دارایی دیگری می‌کنید.

بازار فیوچرز «Futures»

بازار فیوچرز صرافی کوکوین محبوب‌ترین نوع معاملات بازار مشتقات کریپتو است که برای پیش‌بینی روند آینده قیمت کاربرد دارد. در معاملات لانگ یا خرید، ارزی را الان خریده و فروش و پرداخت را در آینده انجام می‌دهید. در معامله شورت یا فروش، ارز را الان فروخته و خرید آن را در آینده انجام می‌دهید. در واقع در معاملات فیوچرز شما صاحب ارزی نمی‌شوید و صرفا آینده قیمتی آنرا خرید و فروش می‌کنید.

بازار مارجین «Margin»

صرافی کوکوین امکانی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که معاملات اهرمی با پول قرض گرفته شده از معاملگران دیگر (شخص ثالث) انجام دهید. به کمک این ابزار معامله‌گر می‌تواند با مقادیری تا 5 برابر سرمایه اصلی خود معامله کند و به‌عنوان اهرمی برای افزایش کسب سودهای بیشتر استفاده کند. در سیستم‌های معاملاتی سنتی معاملات Margin از محبوبیت خاصی برخوردار است، چرا که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا جهت افزایش سود خود از لوریج بیشتری استفاده کند.

تفاوت بازار مارجین با فیوچرز چیست؟

به‌صورت تیتروار تفاوت‌های بازار فیوچرز با  مارجین کوکوین را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:

تفاوت ماهیت و عملکرد

معاملات مارجین روشی برای افزایش سرمایه و چند برابر کردن حجم معاملات جهت معامله از طریق وام گرفتن (قرض کردن) است. اما در بازار فیوچرز معامله‌گر طی قراردادی به پیشبینی قیمت آینده ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

کمتر بودن حداکثر ضریب اهرمی

در معاملات مارجین صرافی کوکوین نهایتا امکان استفاده از اهرم 10 وجود دارد، اما در بازار فیوچرز برای بیتکوین امکان معامله تا اهرم 100 و برای باقی ارزهای دیجیتال حداکثر اهرمی بین 20 تا 75 وجود دارد.

تعداد کمتر ارزهای پشتیبانی شده

تعداد رمزارزهایی که در بازار مارجین کوکوین وجود دارد بسیار کمتر از ارزهای پشتیبانی شده در بازار فیوچرز است.

عدم امکان ایجاد پوزیشن شورت (short)

در معاملات فیوچرز وقتی که روند بازار نزولی است امکان کسب سود با ایجاد موقعیت فروش یا شورت وجود دارد، اما در معاملات مارجین امکان گرفتن موقعیت فروش یا پوزیشن شورت سل وجود ندارد.

انواع سفارش در بازار اسپات «Spot»

ابتدا برای ورود به این بازار در منوی بالای صفحه گزینه Trade و بعد از آن Spot Trading را انتخاب نمایید.

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

ثبت سفارش‌ در بازار اسپات، انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

سفارش لیمیت (Limit)

پنل سفارش Limit

ساده‌ترین نوع سفارش خرید و فروش سفارشات Limit است که با قیمتی مشخص ثبت می‌شود. باکس سمت چپ برای خرید و باکس سمت راست برای فروش رمزارز استفاده می‌شود. برای ایجاد سفارش ابتدا باید قیمت و میزان معامله را تعیین کنید که شامل این موارد هستند:

Price: قیمت خرید یا فروش رمزارز به تتر است؛ بجای تایپ کردن می‌توانید با کلیک بروی هر کدام از ردیف‌های Order Book یا همان جدول سفارشات، آن قیمت را برای معاملۀ خود تعیین کنید.

Amount: مقداری که قصد خرید یا فروش دارید (می‌تواند اعشاری هم باشد). همچنین بجای وارد کردن دستی مقدار می‌توانید از چهار عدد درصدی (25%- 50%- 75%- 100%) که زیر این باکس است، استفاده کنید. این گزینه میزان موردنظر از کل سرمایه شما برای انجام معامله را مشخص می‌کند.

Available: میزان موجودی شما در Trading Account که امکان معامله با آن وجود دارد (برای انتقال موجودی از بخش های دیگر روی فلش‌دوطرفه سبزرنگ کلیک کنید).

Volume: میزان حجمی از سرمایه‌تان که با قیمت و مقدار تعیین شده وارد معامله شده و از موجودی‌تان کم می‌شود؛ مثلا در معامله خرید بیتکوین، موجودی تتر کم شده و تبدیل به موجودی بیتکوین می‌شود.

سفارش مارکت (Market)

پنل سفارش Market

سفارش Market برای انجام معاملات سریع کاربرد دارد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید امکان تعیین قیمت از طرف شما وجود ندارد و خود صرافی کوکوین بهترین قیمت خرید یا فروش را تعیین می‌کند، شما صرفا قادر به تعیین حجم معامله در قسمت Amount هستید.

بهترین قیمت در معامله خرید، ردیف اول سفارشات فروش یعنی پایینترین قیمت و در سفارش فروش ردیف اول سفارشات خرید یعنی بالاترین قیمت می‌باشد.

لازم به‌ذکر است که کارمزد معاملات  Market از معاملات Limit کمی بیشتر است.

سفارش استاپ لیمیت (Stop-Limit)

پنل سفارش Stop Limit

صرافی کوکوین در سفارش Stop limit یک پارامتر اضافه در اختیار شما قرار می‌دهد که شرط فعال شدن سفارش است. کاربر در قسمت Stop قیمتی که برای فعال شدن معامله خود درنظر دارد را وارد کرده و اگر قیمت به این محدوده برسد سفارش ایجاد می‌شود. حال اگر قیمت به عددی که در کادر Price نوشته شده برسد، معامله خرید یا فروش انجام خواهد شد.

سفارش استاپ مارکت (Stop-Market)

پنل سفارش Stop Market

سفارش Stop Market همان سفارش Stop Limit است، تنها تفاوتی که دارد این است که بعد از فعال شدن قیمت Stop معامله در بهترین قیمت ممکن توسط صرافی انجام می‌شود و نگرانی بابت انجام نشدن معامله وجود ندارد.

سفارش OCO (دو سفارش همزمان)

پنل سفارش OCO

سفارش OCO (One Cancels the Other)، ترکیبی از دو نوع سفارش عادی (Limit) و استاپ (Stop limit)  است که درنهایت یکی از آنها فعال و دیگری لغو خواهد شد. درواقع به‌کمک OCO می‌توان هم‌زمان حدضرر و تارگت معامله را تعیین کرد.

بیایید با فرض معامله فروش یک بیت‌کوین سفارش OCO را توضیح دهیم:

فرض بگیرید عدد 20 هزار مقاومت مهمی برای بیت‌کوین بوده و انتظار اصلاح قیمت از این ناحیه وجود دارد، بنابراین هدف خود را 20 هزار قرار می‌دهیم در قسمت Price عدد 20000 را تایپ می‌کنیم. همچنین حمایت 18500 را به‌عنوان حدضرر خود درنظر گرفته و در قسمت Stop عدد 18500 را می‌نویسیم تا با رسیدن قیمت به این عدد حد ضرر فعال شود، و عددی کمتر از قیمت استاپ مانند 18490 را به‌عنوان قیمت فروش درنظر می‌گیریم و در باکس Limit درج می‌کنیم، چرا که اگر اصلاح شدید قیمت رخ داد از فروش دارایی خود مطمئن شویم.

سفارش فروش OCO

همچنین برای سفارش خرید درصورت حمایتی بودن عدد 18500 و احتمال رشد قیمت، آنرا در قسمت Price تایپ می‌کنیم. چنانچه روند صعودی بوده و قیمت از مقاومت یعنی 20000 عبور کند احتمال رشد بیشتر هم وجود دارد، پس عدد 20000 به‌عنوان Stop تایپ کرده و عدد 20010 را به‌عنوان قیمت خرید در باکس Limit میزنیم.

سفارش خرید OCO

این امکان در خیلی صرافی‌ها فعال نیست، ولی صرافی کوکوین این امکان را برای معامله‌گران فراهم کرده‌است تا آنها با خیال راحتی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

معاملات آتی  «Futures Trading»

انتقال دارایی به حساب فیوچرز کوکوین

برای معامله در بازار Futures کوکوین، ابتدا باید بخشی از سرمایه خود را طبق تصویر زیر به حساب مخصوص فیوچرز انتقال دهید:

  • ابتدا گزینه Transfer را بزنید تا پنجره زیر باز شود.
  • در فیلد Coin/Token  نوع ارزی که قصد انتقال دارید (مثلا تتر) را انتخاب کنید.
  • در فیلد From باید Main Account و فیلد To باید Futures Account را انتخاب کنید.
  • سپس از زیر گزینه Transfer amount مبلغ موردنظر را مشخص کنید
  • در نهایت روی Confirm کلیک کنید تا حساب فیوچرز تان شارژ شود.

ثبت‌سفارش در فیوچرز کوکوین

  • تعیین نوع سفارش

طبق آموزشی که بالاتر در بخش Spot دادیم، ابتدا باید نوع معامله را انتخاب کنیم:

  1. سفارش  Limit
  2. سفارش  Stop
  3. سفارش  Market

این سه حالت ثبت سفارش در تصویر زیر مشخص شده است. بعد از انتخاب نوع سفارش قیمت و مقدار ارز را تعیین می‌کنیم.

  • تعیین اهرم

ویژگی بارز معاملات فیوچرز، امکان چند برابر کردن سرمایه خود به‌منظور افزایش سود (یا زیان!) به کمک ابزار اهرم (Leverage)  است. برای تعیین اهرم از زبانه متحرک که در تصویر زیر مشخص شده، استفاده می‌کنیم. مقدار اهرم از x1 تا حداکثر x20 الی x100 (بسته به نوع ارز دیجیتال) قابل تغییر است.

  • جلوگیری از لیکویید شدن

با اینکه ابزار اهرم بسیار جذاب است، ولی در استفاده از آن باید بسیار محتاط باشید! چرا که با افزایش اهرم احتمال نابودی کامل سرمایه (لیکویید شدن) بسیار بالا می‌رود و با کوچک‌ترین حرکت قیمتی برخلاف تحلیل‌تان، در ضررهای چشمگیری خواهید رفت.

تجربه ثابت کرده رعایت نکات زیر در استفاده از معاملات اهرمی مفید خواهد بود:

1. بهتر است معاملات به‌صورت مرحله‌ای (پله‌ای) در قیمت‌های مختلف انجام بگیرد.

2. از اهرم‌های بزرگ دوری کنید. برای معاملات با حجم بالا اهرمی بین 3 تا 5 مناسب است.

3. برای هر معامله حد سود (تارگت) و حد ضرر (استاپ) تعیین شود. بهتر است این دو به‌صورت پله‌ای باشند (سیو سود و یا خروج بعد حد ضرر در چند سفارش باشد).

4. بعد از ورود معامله به محدوده ضرر باتوجه استراتژی خود تا رسیدن به حد ضرر صبر کنیم، و درصورت فعال شدن حد ضرر حتما خارج شویم و به حجم معامله اضافه نکنیم.

5. بعد از هر معامله ناموفق اشتباه خود را کشف کرده و از تکرار آن جلوگیری کنیم.

6. بهبود استراتژی و پلن معاملاتی + اصلاح و تقویت تحلیل تکنیکال + مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک

  • تعیین حد سود و ضرر (TP/SL)

برای تعیین حد سود و ضرر در معاملات فیوچرز صرافی کوکوین، زیر زبانه تعیین اهرم، دو گزینه TP/SL of Long  و TP/SL of Short وجود دارد که با تیک زدن هرکدام فیلدهای زیر ظاهر می‌شود:

پنل تعیین حد سود و ضرر در فیوچرز کوکوین
  1. TP/SL of Long/Short: حد سود و ضرر برای پوزیشن لانگ یا شورت
  2. Take Profit: قیمت حد سود
  3. Profit Rate: درصد از پوزیشن برای بسته شدن در حد سود
  4. Stop Loss: قیمت حد ضرر
  5. Loss Rate: درصدی از پوزیشن برای بسته شدن در حد ضرر

  • تنظیمات پیشرفته سفارش های  Limit و Stop

در قسمت سفارش لیمیت و استاپ فیوچرز کوکوین چند آپشن برای سفارش‌گذاری بهینه قرار داده شده است که با فعال کردن هر کدام اتفاقات زیر خواهد افتاد:

  • گزینه Reduce-Only: پوزیشن‌های مختلف یک ارز فقط در یک جهت تجمیع خواهند شد و پوزیشن های درجهت مخالف از یکدیگر کسر می‌ شوند.
  • گزینه Hidden: پرداخت کارمزد معامله از طرف Taker خواهد بود.
  • گزینه Post-Only: پرداخت کارمزد معامله از طرف Maker است. یعنی اگر فروشنده‌ای برای سفارش شما باشد پوزیشن انجام می‌شود وگرنه لغو خواهد شد.
  • گزینه IOC:  سفارش درلحظه ثبت اجرا می‌شود.

  • ثبت و گرفتن پوزیشن

بعد از تعیین نوع سفارش و ضریب اهرمی، نوبت به ثبت نهایی سفارش می‌رسد.

اگر پیشبینی شما رشد و افزایش قیمت است باید گزینه Buy/Long  و درصورت ریزش قیمت Sell/Short را انتخاب کنید، درصورتی که قیمت در جهت پیشبینی شما حرکت کند پوزیشن شما در سود خواهد رفت. در پایین این دو کارمزد مربوط به پوزیشن شما نشان داده خواهد شد.

بااینکه کوکوین در زمره صرافی‌ها با کمترین کارمزد قرار دارد، اما این صرافی برای تشویق کاربران به استفاده از توکن اختصاصی خود، شرایطی برای تخفیف در کامزد قرار داده است. شما می‌توانید با نگهداری توکن KCS شامل تخفیف قابل قبولی در کارمزد معاملات‌تان شوید.

اگر به معامله در بازار رمزارزها علاقه‌مند هستید ولی زمان کافی برای معامله کردن ندارید، می‌توانید با کپی‌تریدینگ دارایا بدون دغدغه در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

سوالات متداول

برای شروع به معامله در کوکوین باید چیکار کرد؟

در KuCoin.com ثبتنام کنید. سپس از یک صرافی ایرانی تتر خریده و به ولت کوکوین‌تان منتقل کنید. موجودی تترتان را به Trading Account منتقل کرده و کوین موردنظر را خریداری کنید.

چند نوع بازار در صرافی کوکوین وجود دارد؟

در کوکوین سه نوع بازار شامل اسپات «Spot»، بازار فیوچرز «Futures» و بازار مارجین  «Margin» وجود دارد.

تفاوت بازار مارجین با فیوچرز چیست؟

در معاملات مارجین به کمک وام سرمایه‌خود را افزایش می‌دهید اما در معاملات فیوچرز ارزی را نمی‌خرید، بلکه طی قراردادی بر سر خرید یا فروش آن را در آینده توافق می‌کنید. همچنین بازار مارجین نسبت به فیوچرز دارای محدودیت‌هایی شامل کمتر بودن حداکثر ضریب اهرمی، تعداد کمتر ارزهای پشتیبانی‌شده و عدم امکان ایجاد پوزیشن شورت است.

تفاوت استاپ لیمیت با سفارش عادی (لیمیت) چیست؟

در سفارش استاپ لیمیت قیمتی را برای شرط فعال شدن اردر در قسمت Stop وارد می‌ کنید و در صورتی که قیمت به این محدوده برسد سفارش ایجاد می‌شود.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره