پرش لینک ها

سود 30 میلیونی خرید دلار سهمیه‌ای با کارت ملی

در اطلاعیه جدید بانک مرکزی، سقف خرید ارز سهمیه‌ای از ۲ هزار دلار به ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها افزایش یافته است. همچنین بر اساس اطلاعیه دیگر کانون صرافان، قیمت فروش دلار با کارت ملی تا روز یکشنبه 2 بهمن، حدودا 40 هزار تومان بود که تقریبا 6000 تومان کمتر از قیمت فروش دلار در بازار آزاد است. با توجه به سهمیه پنج هزار دلاری که از روز سه‌شنبه 4 بهمن 1401 عرضه شده است، سود حدودا 30 میلیون تومانی برای خریداران دلار سهمیه‌ای را به ارمغان آورده است.

برای خرید ارز یا دلار سهمیه‌ای و دولتی دو روش وجود دارد که شامل خرید دلار با کارت ملی و یا خرید ارز بعنوان سهمیه مسافرتی می‌باشد. قیمت خرید ارز برای مردم در هر دو روش ارزان‌تر از بازار آزاد است و به‌هر حال برای خریدار دارای سود خوبی است. اما به دلیل محدودیت خرید، هر نفر در سال تنها یکبار می‌تواند از یکی از این دو روش استفاده کند. حال اینکه از کدام روش دلار سهمیه‌ای خریداری کنید به عهده خود خریدار است.

دلار سهمیه‌ای (کارت ملی) چه فرقی با دلار مسافرتی دارد؟

خرید ارز با کارت ملی یا خرید دلار مسافرتی سه تفاوت دارد: اول اینکه قیمت دلار مسافرتی ارزان‌تر از دلار با کارت ملی و دلار در بازار آزاد است. اما خب محدودیت‌های خاص خود را هم دارد. دوما اینکه خرید دلار با سهمیه کارت ملی بیشتر از دلار مسافرتی است. به این صورت که هر کد ملی می‌‌تواند ۲ هزار دلار در سال خریداری کند اما سهمیه ارز مسافرتی بدون ویزا 300 دلار و برای کشورهای با ویزا 500 یورو است. سوم اینکه خرید دلار مسافرتی محدودیت مهمی دارد و آن هم ارائه اسناد و مدارک سفر است. (مانند بلیت، ویزا، گذرنامه و رسید عوارض خروج)

قیمت دلار سهمیه‌ای و مسافرتی چطور تعیین می‌شود؟

قیمت فروش دلار توسط صرافی‌ها هر روز تغییر می‌‌کند. چراکه هر صرافی با صادرکنندگان تعامل می‌‌کند و برای خرید ارز آن‌ها به یک نرخ توافقی می‌رسد. سپس با اعمال حاشیه اندک خود (یک درصد) خود بر آن نرخ، آن را عرضه می‌کند. به همین دلیل قیمت ارز سهمیه‌‌ای در صرافی‌ها اندکی متفاوت است و معمولا بسیار اندک است. همچنین نرخ به‌روز ارز مسافرتی  روزانه در سایت صرافی ملی ایران اعلام می‌شود.

💵 فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری

دارایا کلاب، جمع فعالین مالی ایران

قیمت دلار توافقی چطور تعیین می‌شود؟

برخی صرافی‌های مجاز می‌توانند به متقاضیان واجد شرایط با شرط ارائه کارت ملی، به میزان محدودی دلار بفروشند. قیمت این دلار که به دلار توافقی معروف است، کمتر از قیمت بازار آزاد است و برای همین خرید آن جذابیت دارد و بعضا برای خردی آن جلوی صرافی‌ها صف می‌کشند. نحوه ایجاد دلار توافق هم به خرداد 1401 بازمی‌گردد که بانک مرکزی برای کاهش التهاب و تقاضای بازار به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی از آنها خریداری کنند. اتفاقات همچون اجاره کارت ملی هم خروجی هیمن طرح ارز سهمیه‌ای بود. التبه بانک مرکزی با گذاشتن شروط ارائه مدارک سفر خرید این نوع ارز را محدود کرد.

با شروع رشد جدید دلار در سال 1401، دوبار رانت خرید ارز با کارت ملی احیا شده و اختلاف حدود 2200 تومانی قیمت دلار سهمیه‌ای با دلار بازار آزاد، باعث ایجاد سود ۴ میلیون تومانی شده است. در نمودار زیر می‌تواند سابقه تاریخی اختلاف قیمت دلار آزاد با سهمیه‌ای را مشاهده کنید:

راهنمای خرید دلار با کارت ملی (سهمیه‌ای)

برای خرید سهمیه دلار یا هر نوع ارز دیگری، کافیست طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ابتدا یک صرافی مجاز برای فروش ارز سهمیه‌ای پیدا کنید. برای این کار از سامانه برخط وبسایت بازار متشکل ارز ایران کمک بگیرید.
  2. در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران نوبت خرید بگیرید (یک روز بعد می‌توانید خید کنید).
  3. به صرافی مورد نظر به‌صورت حضوری مراجعه کنید.
  4. کارت ملی هوشمند خود را ارائه کنید.
  5. شماره سیم‌کارتی که به نام خودتان است را اعلام کنید.
  6. با یک کارت بانکی که به نام خودتان است مبلغ خرید را بپردازید (به‌دلیل محدودیت سقف تراکنش روزانه ۵۰ میلیون تومانی هر کارت، برای پرداخت مبالغ بیشتر، از دو کارت بانکی، انتقال وجه پایا یا ساتنا و یا خرید در چند روز اقدام کنید).

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره