پرش لینک ها

کدام بازار بیشترین بازدهی سال 1401 را داشت؟

زمستان 1401 متفاوت با سال‌های گذشته بود، دلار در این فصل رشد چشمگیری داشت و خود را بالاخره به عدد 50 هزار تومان رساند. بازار سکه و طلا هم که همیشه گوی رقابت را از دلار می‌ربایند، در اواخر 1401 با حباب‌های بالایی معامله شدند. این در حالی است که در بین بازارهای داخلی، بازار بورس همچنان اوضاع خوبی ندارد. بیتکوین هم بعد ریزش‌های شدید خود بالاخره یک رشد قیمتی خوب البته موقت را تجربه کرد. بازار مسکن هم طبق معمول خود را با رشد دلار مطابقت داد تا خرید آن بازهم دشوارتر شود. در این مطلب سعی داریم تا با بررسی تحولات این بازار ها در سال 1401 آن ها را تحلیل کنیم تا بیشتری بازدهی را بین بازارهای سرمایه گذاری در سال 1401 را مرور معرفی کنیم.

دلار در قله 50 هزار تومانی

رشد اصلی قیمت دلار از شهریور ماه 1401 و در حوالی قیمت 30 هزار تومان شروع شد. این رشد قیمتی بدون اصلاح خاصی تا اوایل اسفند توانست خود را به 50 هزار تومان برساند و یک رشد حدود 65 درصدی را در حدود 5 ماه تجربه کند. جالب توجه است که دلار از ابتدای سال تا اوایل اسفند تقریبا 95 درصد رشد کرده است و این شدیدترین رشد قیمتی در سال‌ های ابتدایی یک دولت است. این رشد بالای قیمت دلار باعث شد تا قیمت دیگر دارایی‌های مبتنی بر دلار مانند سکه و طلا نیز در بازار داخلی با افزایش قیمتی بیش از دلار روبرو باشد و دارای حباب‌های بیش از 20 درصد باشند، تا جایی که حباب ربع سکه به بیش از 100 درصد هم رسید. کارشناسان اقتصادی مهمترین عوامل رشد قیمت دلار در این مدت را عدم پایداری اقتصاد، اعتراضات اخیر داخلی، انتظارات تورمی بالا و آینده مبهم مذاکرات برجام و رابطه با غرب را توصیف کرده‌اند.

💵 فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری

دارایا کلاب، جمع فعالین مالی ایران

سکه 30 میلیون تومانی

همانطور که در بالاتر گفتیم، رشد دلار دیگر بازارهای دارایی را هم با خود بالا برد و این افزایش قیمت باعث افزایش بهای طلا نیز شد. قیمت هر سکه امامی در اوایل اسفند ماه به 30 میلیون تومان رسید که در مقایسه با اوایل اسفند سال قبل که 12 میلیون تومان بوده است  150 درصد رشد داشته است که رقم بسیار قابل توجهی است. هر گرم طلای 18 عیار هم در اوایل اسفند به 2 میلیون و 400 هزار تومان رسید که نسبت به اوایل اسفند سال قبل و قیمت 1 میلیون 200 هزار تومانی، 100 درصد رشد داشته است. از ابتدای سال 1401 تا پایان بهمن نیز قیمت هر سکه امامی 130 درصد بالا رفته. همچنین صندوق‌های طلا داخل بورس نیز از وضعیت بازار سکه متاثر شدند و رشد قابل توجهی را تجربه کردند و تقریبا همپای سکه طلا سوددهی داشتند. یکی از مزیت‌های بسیار مناسب این صندوق‌ها این است که اولا شما با ارقام کم هم امکان خرید دارید و ثانیا صندوق‌های طلا امنیت نگهداری و حفظ طلا را تامین می‌کنند.

بورس همچنان در انتظار روزهای خوش

در اوایل اسفند 1401 بازار سرمایه یا همان بورس کاملا برخلاف دلار اصلا اوضاع خوبی نداشت و شاخص کل بورس در این تاریخ در حدود یک میلیون و 500 هزار واحد قرار داشت. البته بازدهی شاخص کل در مقایسه با اوایل سال حدود 15 درصد رشد داشته است تا سهامداران را از رشد بازارهای موازی بی بهره نگذارد. این در حالی است که شاخص هم وزن وضعیت بهتری داشته و در اوایل اسفند ماه درحدود 480 هزار واحد بود که در مقایسه با ابتدای سال 40 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، شاخص هم وزن در مقایسه با شاخص کل بازدهی بالاتری داشته است که نشان دهنده رشد بیشتر سهام شرکت‌های کوچکتر در مقایسه با سهام شاخص ساز را داشته است.

کامبک بیتکوین تا 25 هزار دلار

اکثر تحلیلگران معتقد بودند که سال 2023 سال خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال نخواهد بود، اما این بازار طبق عادت خود دوباره همه را غافل گیر کرد و در ابتدای این سال رشد خوبی را از خود به جا گذاشت. بیت کوین که اوایل سال 1401 که در حدود 48 هزار دلار قرار داشت با ریزش شدیدی تا زیر 20 هزار دلار هم آمد و حتی عدد 16 هزار دلار هم به خود دید. اما با شروع 2023 و با اعلام آمار تورم آمریکا در ماه دسامبر 2022، رشد خود را شروع کرد و در اوایل اسفند ماه خود را به 25 هزار دلار رساند. به این ترتیب بیت کوین حدودا 50 درصد ریزش را در سال 1401 تجربه کرده است.

بازار مسکن باز هم گرانتر شد

تازه‌‌‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمتی بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که بالاترین تورم ماهانه سال 1401 در بهمن ماه رخ داده است. بر این اساس قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به‌طورمیانیگن به 60 میلیون تومان رسیده است. تورم ماهانه ۹ درصدی مسکن در ماه بهمن، بالاترین تورم ماهانه مسکن از ابتدای سال 1401 تاکنون است. بازار مسکن تقریبا رابطه مستقیمی با دلار دارد، چراکه هزینه ساخت با قیمت مصالح تغییر می‌‌کند. کمبود تقاضا به علت قیمت بالای مسکن یکی از بزرگ‌ترین معضلات این بازار محسوب می‌شود. با افزایش بهای مسکن تعداد افرادی که مستعد خرید خانه هستند مدام کمتر می‌شود.‌ فاکتور نقدشوندگی مسکن در مقایسه با سایر بازارها پایین‌تر است و این یکی از معایب این دارایی است. بازدهی بازار مسکن در در نه ماهه ابتدایی 1401 برابر با 35 درصد گزارش شده است.‌

نکات پایانی

طبق بررسی که داشتیم، بهترین بازدهی میان بازارهای مورد بررسی را بازار طلا به خصوص سکه با ثبت حباب‌‌های بالای قیمتی داشته است که این اتفاق هم به دلیل افزایش قیمت سرسام آور دلار و ارز بوده است. در این شرایط که نوسان بازارهای موازی بسیار بالاست، به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌شود که در سبد سرمایه گذاری خود از تمام دارایی ها داشته باشند و متناسب با شرایط کلان اقتصادی و جایگاه قیمتی هر بازار وزن دارایی خود را تغییر دهند. قبل از این کار می‌بایست ریسک پذیری خود را بشناسیم تا بتواینیم ریسک خود را کنترل کنیم.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره