پرش لینک ها

چگونه در بازار خرسی سود کنیم؟

ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای مالی به شمار می‌آید که ممکن است قیمت یک ارز در یک روز 100 درصد رشد کرده و یا ارزش آن نصف شود! اکثر افراد تصور می‌کنند که تنها می‌توانند از افزایش قیمت ارزها سود کرد، اما یکی از ویژگی‌های مهم این بازار دوطرفه بودن آن است، به این معنی که ابتدا دارایی را بفروشید و سپس خرید کنید (خلاف روند عادی که ابتدا دارایی را خریده و بعد می‌فروشید). البته شاید فکر کنید این یک ابزار پیچیده و برای تریدرهای حرفه‌ای باشد که تصوری کاملاً اشتباه است. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه در بازار ریزشی هم امکان کسب سود داشته باشید.   

بازار ریزشی یا خرسی چیست؟

زمانی که بازاری دچار افت قیمت شدید و نسبتاً طولانی شود به آن خرسی گفته می‌شود. بازار خرسی معمولاً ریزشی بیش از 20 درصد و دوره‌ای بیشتر از 3 ماه خواهد داشت.

چرا به بازار ریزشی،‌ خرسی گفته می‌شود؟

نام‌گذاری بازار خرسی و گاوی به نوع حمله این دو حیوان برمی‌گردد، چرا که خرس هنگام حمله پنجه خود را به سمت پایین می‌کشد. مشابه آن به بازاری که جهت قیمت‌ها نزولی باشد خرسی گفته می‌شود. همچنین گاو هم هنگام حمله شاخ‌های خود را به بالا حرکت می‌دهد که می‌‌توان آن را به حرکت صعودی بازار اطلاق نمود.

گرفتن موقعیت فروش یا شورت کردن یعنی چی؟

بازارهای مالی از لحاظ جهت معامله دو نوع هستند، یک‌طرفه یا دوطرفه. در بازار یک‌طرفه مانند بورس ایران فقط از افزایش قیمت سهام می‌توان سود گرفت، اما در بازارهای دوطرفه مانند فارکس، سهام آمریکا یا کریپتو از کاهش قیمت هم می‌‌توان سود کسب کرد.

حال سؤال اینجاست که این امر چگونه ممکن است؟ بیاید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید طبق پیش‌بینی شما قرار است قیمت یک ارز کاهش داشته باشد، ولی به‌جای خرید ابتدا در قیمت بالا به‌صورت قرضی می‌فروشیم. سپس زمانی که ارزان‌تر شد، آن را خریده و قرض خود را پس می‌دهیم. به‌این‌ترتیب از این اختلاف قیمت سود خواهیم کرد. به این فرایند شورت گرفتن یا فروش استقراضی هم گفته می‌شود.

شما در معاملات فیوچرز می‌توانید با استفاده از امکان اهرم (لوریج) سود خود را هم تا چندین برابر افزایش دهید.

به طور خلاصه فرایند پوزیشن Short به این صورت است:

  • قرض ارز از صرافی
  • باز کردن پوزیشن فروش
  • بستن پوزیشن در قیمت پایین‌تر و پس‌دادن قرض

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

انواع روش های ایجاد پوزیشن شورت

معاملات فیوچرز Futures

بازار فیوچرز محبوب‌ترین نوع معاملات بازار مشتقات کریپتو است که برای پیش‌بینی روند آینده قیمت کاربرد دارد. در معامله شورت یا فروش، ارز را الان فروخته و خرید آن را در آینده انجام می‌دهید. در واقع در معاملات فیوچرز شما صاحب ارزی نمی‌شوید و صرفاً آینده قیمتی آن را خریدوفروش می‌کنید.

معاملات مارجین Margin

صرافی‌های رمزارز مانند بایننس یا کوکوین امکانی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که معاملات اهرمی با پول قرض گرفته شده از معامله‌گران دیگر (شخص ثالث) انجام دهید. به کمک این ابزار معامله‌گر می‌تواند با مقادیری تا 5 برابر سرمایه اصلی خود معامله کند و به‌عنوان اهرمی برای افزایش کسب سودهای بیشتر استفاده کند. در سیستم‌های معاملاتی سنتی معاملات Margin از محبوبیت خاصی برخوردار است، چرا که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا جهت افزایش سود خود از لوریج بیشتری استفاده کند.

مزایا و معایب معاملات فروش استقراضی

این روش نیز مانند تمام استراتژی‌ها و روش‌های ترید و سرمایه‌گذاری، ‌مزایا و معایب خاص خود را دارد.

موارد زیر را می‌‌توان به‌عنوان مزایای این روش نام برد:

  • کسب سود هنگام ریزش قیمت
  • امکان کسب سود بالا (در صورت داشتن مهارت و تجربه)
  • عدم نیاز به میزان زیادی سرمایه
  • امکان استفاده از اهرم جهت چندبرابر کردن سود

از جمله مواردی که می‌توان به‌عنوان عیب این روش نام برد می‌‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • احتمال زیان بالا (حتی صفر شدن سرمایه یا اصطلاحاً لیکویید شدن)
  • پرداخت کارمزد و بهره قرض
  • احتمال قرارگرفتن در فشار مواضع استقراضی Short (Squeeze به دلیل بستن معاملات شورت و افزایش فشار خرید

نکته پایانی

در استفاده از معاملات شورت باید دقت لازم را داشت و نباید به دنبال سود به هر قیمتی بود. معمولاً ضرر افراد در معاملات شورت (فروش) بیشتر از معاملات لانگ (خرید) است، چرا که پیش‌بینی برگشت روند قیمتی معمولاً راحت نیست. اگر قیمت خلاف تصور شما حرکت کند ضررهای زیادی رو متحمل خواهید شد، مثلاً اگر قیمت نصف شود شما 50 درصد سود خواهید کرد، اما اگر قیمت دوبرابر شود کل سرمایه شما از بین خواهد رفت!

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره