پرش لینک ها

جلوگیری از کلاهبرداری‌ در بازار ارزهای دیجیتال+ راهکار

اگر شما هم از علاقه‌مندان بازار ارز دیجیتال هستید قطعا درباره چالش‌های این بازار شنیده‌اید. یکی از این چالش‌ها، کلاهبرداری‌هایی است که در این بازار اتفاق می‌افتد. این کلاهبرداری‌ها سرمایه‌گذاران را برای فعالیت در بازار مردد کرده و آنان را از سودهایی که می‌توانند به‌دست بیاورند محروم می‌کند. بعضی افراد بر این باورند که به دلیل غیرمتمرکز‌بودن بازار ارز دیجیتال، امکان درامان‌ماندن از کلاهبرداری‌ها وجود ندارد. این در حالی است که اگر آگاهی خود را افزایش داده و هوشیار عمل کنید، احتمال اینکه نتوانید از سرمایه خود محافظت کنید خیلی کم است! در این مقاله قرار است درباره کلاهبرداری‌هایی که در بستر این بازار انجام می‌شود صحبت کنیم پس اگر به تازگی می‌خواهید فعالیت خود  در بازار را شروع کنید و نگران کلاهبرداری‌های کریپتویی هستید، با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

چه کلاهبرداری‌هایی در بازار ارز دیجیتال رایج است؟

اگر به‌تازگی می‌خواهید در بازار ارز دیجیتال فعالیت خود را آغاز کنید طبیعی است که درباره‌ی اتفاقات احتمالی این بازار مثل کلاهبرداری‌ها استرس داشته باشید. اما این استرس شما نباید بازدارنده شما برای فعالیت در بازاری که دوست دارید باشد بلکه باید در این باره از افرادی که در بازار تجربه دارند بپرسید و تحقیق و مطالعه کنید. در ادامه بعضی اتفاقاتی که سرمایه شما را به خطر می‌اندازند را توضیح می‌دهیم. (البته امیدوارم هیچوقت بهشون نیاز پیدا نکنی دوست من. 😊)

در صرافی معتبر فعالیت کنید

صرافی‌های دیجیتال که به صورت قانونی کار می‌کنند، یک سری قوانین خاص دارند. برخی از آن‌ها تحت نظر قانون‌گذارهای کشورشان فعالیت می‌کنند و برخی‌ دیگر دارای سیستم احراز هویت هستند و هیچ صرافی معتبری وجود ندارد که به ازای ثبت‌نام به شما رمز ارز رایگان بدهد! اگر با چنین تبلیغاتی مواجه شدید بدانید که احتمالا با یک پروژه کلاهبرداری برخورد کردید. همانطور که در پست‌های قبلی نیز اشاره کردیم، ایران به دلیل تحریم‌های بانکی بین‌المللی که دارد در زمینه فعالیت ارز دیجیتال نیز توسط بسیاری از صرافی‌ها تحریم شده است اما این به این معنا نیست که اصلا نمی‌توان از صرافی‌های معتبر استفاده کرد. اما باید توجه کنید که قبل از انتخاب صرافی برای انجام معاملات حتما درباره آن تحقیق کنید و سابقه آن را مطالعه کنید. مثلا امکان فعالیت ایرانیان در صرافی کوکوین که الان چهارمین صرافی برتر دنیا است، فراهم است و این اعتبار امکان اینکه در بستر این صرافی کلاهبرداری اتفاق بیفتد را تقریبا صفر می‌کند.

در فرایند واریز و برداشت از صرافی هوشیار باشید

هنگام واریز یا انتقال پول به حساب صرافی یا برداشت سرمایه از آن نیاز است که بسیار دقت عمل به خرج دهید. چرا؟ زیرا کلاهبرداری‌های زیادی از جمله فیشینگ و کیف پول تقلبی در این مرحله اتفاق می‌افتد.

فیشینگ

حملات فیشینگ در ارز دیجیتال اغلب از طریق ایمیل، وبسایت‌های جعلی صرافی‌ها، برنامه‌های جعلی کیف پول و سایر نرم افزارها صورت می‌گیرد. درواقع فیشرها در تلاش اند تا کاربران را به سمت این سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های جعلی سوق دهند و اطلاعات آنها را به سرقت ببرند. و برای درامان‌ماندن از این نوع کلاهبرداری در حفظ اطلاعات شخصی خود حساسیت داشته باشید. اگر با ایمیل‌ یا پیام‌های عجیب (خصوصا وعده‌ی رمزارز رایگان) مواجه شدید حتما آن را بیشتر بررسی کرده و هر لینکی را باز نکنید.

کیف پول تقلبی

یکی از روش‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال، ایجاد نسخه جعلی کیف پول ارز دیجیتال یا والت است. که تشخیص آن همیشه هم کار ساده‌ای نیست زیرا این کار عموما توسط ویروس بدافزارها انجام می‌شود که در بستر گوگل پلی و اپ استور نیز گاهی وجود دارند (کیف پول جعلی Trezor). اما نگران نباشید با استفاده از سایت خود صرافی برای واریز و برداشت یا دانلود اپلیکیشن می‌توانید از این کلاهبرداری آسیب نبینید و حتما آنتی‌ویروس‌ خود را آپدیت نگه دارید.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال با استفاده از ICO

ICOها در سال ۲۰۱۷ بسیار رایج شدند و همراه با آنها تبلیغات اغراق آمیزی به وجود آمد. کلاهبرداران از این تبلیغات اغراق‌آمیز سوءاستفاده می‌کردند و عرضه اولیه کوین‌های اسکم را راه‌اندازی می‌کردند که این کوین‌ها هم وبسایت و هم وایت پیپر داشتند اما هدفی جز کلاهبرداری پشت آن‌ها نبود. رمزارزهایی مثل Prodeum و Confido این سرنوشت را داشتند اما نکته اینجا است که برای نیفتادن در دام این پروژه‌ها باید در خرید رمزارزها دقت کنید، اعتبار وبسایت و وایت ‌پیپر آن‌ها را بررسی کنید.

نکته پایانی

بازار ارز دیجیتال یکی از بازارهای پیشرو در حوزه سرمایه‌گذاری است و مانند هر بازار دیگر امکان دارد که در صورت ناآگاهی کلاهبرداری اتفاق بیفتد. در این مقاله سعی کردیم درباره برخی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های بازار کریپتو مثل فیشینگ، کیف پول تقلبی و نامعتبربودن صرافی صحبت کنیم. در نظر داشته باشید اگر در بازار ارز دیجیتال تازه‌کار هستید می‌توانید با کمک‌گرفتن از تجربه افراد باتجربه و خبره در بازار فعالیت کنید و مانند حرفه‌ای‌های بازار سود کسب کنید.

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره