پرش لینک ها

بهترین روش تعیین حد ضرر در ارزهای دیجیتال

احتمالا شما هم بعد از معامله در بازار ارزهای دیجیتال و تجربه چند ضرر، با شنیدن واژه حد ضرر فکر کنید فرشته نجات سرمایه خود را یافته اید، ولی عجله نکنید! با ما همراه باشید تا با انواع استراتژی و تکنیک‌های تعیین حد ضرر و حد سود آشنا شوید.

   

استاپ لاس (stop loss) در لغت به معنی “توقف ضرر” است. حد ضرر در بازارهای مالی به خروج از معامله در قیمتی که طبق استراتژی معامله‌گر از قبل تعیین کرده است، اشاره دارد. در معاملات فیوچرز حد ضرر دستورالعملی برای بستن یک پوزیشن در قیمت و یا درصدی خاص است تا به‌وسیله آن ضرر کنترل شود. تعیین حد ضرر در معاملات اهمیت زیادی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

حد سود یا Take profit چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، داشتن استراتژی حد ضرر برای محدود کردن حداکثر ضرری که در یک بازار خواهید داشت، ضروری است. از طرفی دیگر، معاملات سودآور معمولا تا ابد در سود نخواهد ماند و بالاخره به منطقه اصلاحی و کاهش قیمت خواهند رسید و شما می‌بایست قبل از کاهش سود خود از معامله خارج شوید؛ اما چطور؟ به کمک حد سود می‌توانید این منطقه را تعیین کنید. در معامله‌گری پایبندی به حدود سود و ضرر به شما کمک خواهد کرد که از تصمیمات احساسی و طمع در امان باشید. شما می‌توانید از نسبت آن‌ها نیز استفاده کنید که در مقاله ریسک به ریوارد، مفصل درباره آن حرف زدیم.

حد ضرر چگونه تعیین می‌شود؟

در بازار پرریسک ارزهای دیجیتال تعیین حد ضرر برای در امان ماندن از ریسک بازار، ضروری است. البته اینکه تریدر چگونه از حد ضرر استفاده کند به استراتژی که برای معاملاتش دارد، وابسته است. در ادامه به بررسی چند روش محاسبه حد ضرر در بازار کریپتو می‌پردازیم؛ اگر شما بعد از خواندن این موارد نتوانستید تشخیص دهید از کدام مورد استفاده کنید، خیلی نگران نشوید! چون می‌توانید از تجربه تریدرهای ماهر استفاده کنید که در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

حد ضرر ثابت (static stop):

همانطور که از اسم این روش مشخص است؛ تریدر یک قیمت خاص را بدون تغییر، تعیین می‌کند و تا زمانی که معامله به قیمت توقف یا محدوده مشخص شده نرسیده است، دستور استاپ‌لاس اجرا نمی‌شود. به عبارتی در این روش تریدر فارغ از ابزارهای تحلیل تکنیکال، با توجه‌ به شناختی که از دارایی و ریسک‌پذیری خود دارد مشخص می‌کند که از چه حد بیشتر ضرر نکند. این روش بیشتر مورد استقبال تریدرهای تازه‌کار است.

استاتیک استاپ لاس با اندیکاتور (Static Stops based on Indicators):

در این روش تریدرها از اندیکاتور میانگین محدوده واقعی (Average True Range) استفاده می‌کنند؛ این اندیکاتور یک وضعیت نسبی از قدرت بازار است که زمانی بازار نوسان دارد، می‌تواند به تریدر دید بهتری بدهد و تریدرها به کمک آن بازار را دقیق‌تر تجزیه‌وتحلیل می‌‌کنند و حد ثابتی برای ضررشان انتخاب می‌کنند.

توقف دنباله‌دار (Trailing StopsLoss):

تریدرهای ماهرتر از این روش استفاده می‌کنند و برای کم کردن حد ریسک خود از حرکت معاملاتی که به نفع خودشان است استفاده می‌کنند و این امکان برایشان هست که ریسک اولیه خود را حذف کنند.

توقف‌ دنباله‌دار به‌صورت دستی (Manual Trailing Stops):

این روش به تریدر این امکان را می‌دهد که روی معاملاتش کنترل زیادی داشته باشند و حد ضرر را با جابجایی پوزیشن تغییر دهد؛ یعنی با پیشرفت بیشتر بازار به نفع معاملات، تریدر حد ضرر را بیشتر کاهش می‌دهد.

چرا تعیین حد ضرر مهم است؟

شما برای اینکه بتوانید سود خود را تضمین کنید یا یکباره همه‌ی سرمایه‌تان را از دست ندهید باید استراتژی‌هایی برای مدیریت ریسک تریدهای خود داشته باشید؛ آینده غیرقابل پیش‌بینی است! از همین جهت تعیین حد ضرر و تغییر آن طبق شرایط بازار برای تریدرها اهمیت زیادی دارد. بگذارید برای فهم بهتر این موضوع مثالی بزنم؛ فرض کنید که شما سولانا (Solana) را در قیمت‌ 35 دلار خریدید و حد ضرر خود را روی 30 دلار تعریف کردید. حالا تصور کنید که قیمت سولانا به 50 دلار رسیده است؛ مشخصا شما سود زیادی به دست آوردید. اما ناگهان روند سولانا نزولی می‌شود در چنین شرایطی اگر هنوز حد ضرر خود را روی 30 دلار نگه‌ داشته باشید؛ نه‌تنها سودهای خود را از دست می‌دهید، بلکه متضرر هم می‌شوید. پس این‌که با حرکت سهم، میزان استاپ لاس را تغییر دهید موضوع بسیار مهمی است.

چطور بهترین حد ضرر را تعریف کنیم؟

حالا سوال این است که آیا همه می‌توانند بهترین محدوده ضرر را برای معاملاتشان تعریف کنند؟ شما فقط در صورتی که تریدر کاربلدی باشید می‌توانید از بهترین حد ضرر برای معاملات خود استفاده کنید. شاید شما تریدر ماهری نیستید یا وقت کافی برای تریدر شدن ندارید اما با استفاده از تجربه کاربلدهای بازار کریپتو می‌توانید از شکارشدن سرمایه خود محافظت کنید. پلتفرم کپی‌تریدینگ دارایا این امکان را به شما می‌دهد که هم‌پا و هم‌تراز حرفه‌ای‌های بازار کریپتو حرکت کنید و همزمان با برترین تریدرهای ایران، بهترین استراتژی‌های معاملاتی را انجام دهید. شما می‌توانید سبدهای دارایا را از طریق کارت‌های زیر ببینید و طبق شناختی که از میزان ریسک‌پذیری‌تان دارید، حد ضرر خود را تعیین کنید و سبد مورد نظرتان را رزرو کنید.

👌فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری دلاری در دنیای کریپتو

نکته پایانی

در طی این مقاله متوجه شدید که به زبان ساده حد ضرر یا استاپ لاس (Stop loss) به قیمتی گفته می‌شود که در آن تریدر یا سرمایه‌گذار اقدام به بستن معامله یا فروش سرمایه می‌کند تا از ضرر یا کم شدن سود خود جلو‌گیری کند. چند راه‌ تعیین حد ضرر را نیز معرفی کردیم و دانستیم که هر تریدر با توجه به میزان مهارت و تسلطش به بازار، از روش‌ مناسب استراتژی خودش استفاده می‌کند و در آخر با دارایا که اولین پلتفرم کپی‌تریدینگ ایرانی است آشنا شدید. یکی دیگر از مزایای دارایا نسبت به پلتفرم‌های دیگر؛ تعیین حد ضرر برای سبدهای سرمایه‌گذاری است به این صورت تریدر در طی دوره‌هایش از نباید از حد تعیین شده بیشتر ضرر کند.

برای رزرو سبدهای سرمایه‌گذاری در اولین و معتبرترین پلتفرم کپی‌تریدینگ ایران می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید. اگر به مشکلی برخوردید برای ما پیغام بگذارید تا در اولین فرصت به آن رسیدگی کنیم.

سوالات متداول

حد ضرر یا استاپ لاس چیست؟

حد ضرر که به اختصار SL نیز نامیده می‌شود، عددی است که در صورت رسیدن قیمت دارایی به آن، با هدف جلوگیری از زیان بیشتر بهتر است آن دارایی را بفروشیم.

چرا تعیین حد ضرر مهم است؟

با توجه به شرایط نوسانی بازار کریپتوکارنسی و غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن آن تعیین حد ضرر مناسب برای محافظت از دارایی‌تان اهمیت زیادی دارد.

چگونه بهترین حد ضرر را تعیین کنیم؟

شما باید با توجه به وضعیت بازار، توان تحمل ریسک خودتان و همچنین نوع دارایی که دارید؛ حد ضرر معاملات خود را تعیین کنید.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره