پرش لینک ها

با پول کم کجا سرمایه گذاری کنم؟

قطعا می‌دانید که با نرخ‌های تورم فعلی خرید خیلی از ملزومات زندگی برای عموم مردم با مشکل همراه است. در این شرایط خیلی از افراد که صرفا از طریق حقوق ماهیانه و یا اجاره مسکن‌های مازاد درآمد ماهانه‌ای دارند، به دنبال سرمایه‌گذاری با مبالغ کم هستند تا توسط موج تورم دچار عقب افتادگی مالی نشوند. اما این نکته مهم است که در سرمایه گذاری با مبالغ کم قطعا نباید به دنبال سودهای بسیار بالا بود، از آن طرف هم نباید فکر کرد کلا کار بی فایده ای است. صرفا چون نمی‌توان خودرو یا زمین و ملک خرید دلیل خوبی برای پرهیز از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر  قطعا نخواهد بود. همچنین باید در نظر داشت که سرمایه گذاری فرآیندی زمان‌بر است و نباید انتظار داشت که در بازه‌ای کوتاه سود بالایی کسب کرد و این انتظار به‌جایی است.

برای سرمایه گذاری حواسمان به چه نکاتی باشد؟

این نکته مهمی است که هر شخص دلایل متفاوتی برای سرمایه گذاری نسبت به دیگران دارد و برای همین نباید فرایند سرمایه گذاری خود را مشابه با دیگران انتخاب کنید. این نکته به مبلغ شما برای سرمایه گذاری ارتباطی ندارد. در ابتدا باید شرایط و اهداف خود را برای سرمایه گذاری مشخص کنیم تا بتوینم در راستای درستی حرکت کنیم. در اینجا به مهمترین این شرایط می‌پردازیم:

هدف

مهمترین نکته در سرمایه گذاری هدف است، یک موقع هدف شما صرفا کسب سود بالاست و یک موقع حفظ ارزش دارایی خود. برای تعیین اهداف سرمایه گذاری باید به سن، شرایط شغلی، زندگی شخصی، خریدهای با مبالغ بالا در آینده، شرایط اقتصاد کلان و بازارهای مالی نگاه داشت.

ریسک

اگر برای سرمایه گذاری دو بال متصور باشیم، یک بال بازدهی و دیگری ریسک خواهد بود. چراکه بازدهی یک سرمایه گذاری به‌طور کامل با ریسک آن ارتباط دارد. پس قبل از شروع سرمایه گذاری باید میزان ریسک پذیری خود و بازار هدف را در نظر بگیرید. ریسک هم به زبان ساده یعنی برای کسب سود حاضر هستید که تا چه میزانی سرمایه خود را به خطر بیاندازید.

💵 فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری

دارایا کلاب، جمع فعالین مالی ایران

شرایط مالی

 قبل از سرمایه گذاری عواملی مانند درآمد، مخارج روزمره، وام، شهریه و… در نظر گرفت. اگر بدون در نظر گرفتن موارد فوق با کل دارایی خود وارد سرمایه گذاری شوید به طور حتم در زندگی خود به مشکل خواهید خورد و این امر با اصل سرمایه گذاری در تضاد است.

نقدشوندگی

در سرمایه گذاری باید حواسمان به سرعت و نرخ تبدیل شوندگی دارایی خود توجه کنیم، یعنی نقدشوندگی حائز اهمیت است، چرا که در زندگی تمام ما مشکلاتی ناخواسته مانند بیماری یا تصادف ممکن است رخ بدهد که از قبل از آنها خبر نداریم و برای همین باید سرعت نقدشوندگی بازار هدف را از قبل بدانیم.

گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم

بعد از اینکه عوامل و شرایط سرمایه گذاری خود را مشخص کردید، می توانید دارایی های خود را با توجه به شرایط هر یک از بازارهای زیر سرمایه گذاری کنید. در ادامه به معرفی چندی از گزینه‌های سرمایه گذاری می‌پردازیم.

بانک‌

سرمایه گذاری در بانک یا اصطلاحا سپرده‌ بانکی هیچ ریسکی ندارد. چرا که هم امنیت اصل سرمایه شما و هم سود پرداختی توسط دولت تضمین شده است. اما عیب این این نوع سرمایه گذاری در بازدهی آن است. در شرایط تورمی که نرخ تورم سالانه تا 60 درصد هم می‌رسد، قطعا سود حدود 20 درصدی بانک نمی‌‌تواند قدرت خرید شما را حفظ کند و سالانه 20 تا 40 درصد از قدرت خرید شما کمتر خواهد شد.

ارز‌های دیجیتال (سرمایه گذاری مستقیم)

بازار رمزارزها که این چند ساله توجه زیادی را به خود جلب کردند، مبتنی بر شبکه بلاکچین و با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده هستند و ارزش آنها ارزش فیزیکی ندارد. قبل سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید که نیازمند آشنایی کامل با پیچیدگی‌ها و جزئیات این بازار است. همچنین ارزهای دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودن ریسک متفاوتی با سایر بازارها دارند و بعضا بازدهی به شدتت بالایی می‌دهند. همچنین به دلیل محدودیت تحریم، شرکت در صرافی های بین المللی دارای  ریسک است. 

copytrading profit
copytrading profit

کپی تریدینگ (سرمایه گذاری غیر مستقیم در ارزهای دیجیتال)

معاملات تقلیدی یا همان کپی‌تریدینگ، یک روش سرمایه‌‌گذاری غیرمستقیم است که امکان کپی کردن معاملات تریدرهای حرفه‌ای به سرمایه‌‌گذار و یا افراد تازه‌‌کار می‌دهد (همانند ورزشکاری که در ابتدای کار حرکات مربی خود را تقلید می‌کند). شما در سیستم کپی‌ترید با بررسی عملکرد تریدرهای مختلف با هدف کسب سودی مشابه، یک تریدر را انتخاب می‌کنید تا معاملاتی که انجام می‌دهد را کپی کنید. با این حال قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش شما باید درک خوبی از ریسک خود و بازار داشته باشید. پس کپی ترید به‌زبان ساده یعنی:

  1. یک تریدر را برای تقلید انتخاب کنید
  2. سپس تمام معاملات او برای شما به‌صورت خودکار کپی خواهد شد!

همچنین در این روش شما می‌توانید میزان سرمایه و ریسک را هم تعیین کنید. به عنوان مثال، وقتی تریدر سفارش خرید بیت‌کوین را با 5 درصد حساب خود باز کند، آن سفارش با نسبت دلخواه در حساب شما هم ظاهر خواهد شد. همچنین درصورتی که حساب تریدر بیش از حد ضرری که شما تعیین کردید دچار زیان شود، معاملات دیگر برای شما کپی نخواهد شد.

بورس (سرمایه گذاری مستقیم در بورس)

قطعا بهترین مزیت بورس این است که می توان با مبالغ کم هم سرمایه گذاری در سهام یا صندوق را شروع کرد. همچنین می‌توان در عرضه اولیه‌ها یا پذیریه نویسی ها هم شرکت کرد که معمولا سود بالایی می‌دهند. در سال‌های اخیر به واسطه ورود پول‌های درشت و تغییر دیدگاه دولت نسبت به این بازار، بورس توانست در عین شفافیت پربازده‌ترین بازار باشد. اما برای کسب سود بالا در بورس نیازمند یادگیری و صرف زمان برای رصد نمادها خواهید بود.

صندوق‌ها (سرمایه گذاری غیرمستقیم بورس)

اگر با توجه به شرایط خود بورس را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید، ولی زمان کافی برای مدیریت سرمایه خود ندارید، می توانید از گزینه خرید صندوق‌ها برای حفظ ارزش دارایی خود استفاده کنید. در حقیقت با سرمایه گذاری در صندوق‌‌ها، دارایی خود را به تیم متخصصانی خواهید سپرد که آنها با مدیریت دارایی‌های موجود در صندوق، برای شما بازدهی به امغان خواهد آورد. البته با دی توجه داشت که ریسک هر صندوق متفاوت است و صندوق هایی که درصد بیشتری سهم دارند احتمالا ریسک و بازدهی بالاتری خواهند داشت.

صندوق های سرمایه گذاری موجود در بورس بر اساس نوع دارایی و میزان ریسک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صندوق درآمد ثابت (بدون ریسک، مانند بانک)
  • صندوق تضمین اصل سرمایه
  • صندوق های مختلط
  • صندوق های سهامی
  • صندوق شاخصی
  • صندوق اهرمی (ریسک به شدت بالا)
  • صندوق سرمایه گذاری در املاک
  • صندوق های کالایی (وابسطه ب طلا، زعفران و …)

طلا و سکه

یکی دیگر از گزینه‌های معروف و جذاب برای سرمایه گذاری با میزان پول کم، خرید طلا در قالب‌های مختلف است. طلا از قدیم به عنوان یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری بوده، چرا که اقتصاد ایران هیچ وقت روی خوش و تورم پایین به خود ندیده و قیمت این دسته دارایی مدام در حال افزایش است. همچنین خود انس طلا با بازار جهانی نوسان می‌کند و وقایعی مانند جنگ، رکود و … ممکن است باعث افزایش قیمت آن شود. شما میتوانید یه صورت فیزیک و یا از طریق بورس  به این بازار ورود کنید. البته خرید طلای فیزیکی دارای اجرت است و حتما باید از طلافروشی معتبر تهیه شود. همچنین خرید طلای فیزیکی ریسک مفقودی یا دزدی را در پر خواهد داشت.

فارکس

در فارکس شما می توانید انواع ارزهای خارجی و رمز ارزها را معامله کنید. جذابیت این بازار به سود دلاری آن است (و البته ضررهای آن دلاری خواهد بود). در حال حاضر بازار فارکس بهترین و قدیمی ترین بازار با بیشتری حجم معاملات در جهان است. ولی معامله در این بازار کاملا نیازمند یادیگیری و آموزش معامله گری می باشد.

به دنبال راهی امن و سودده برای سرمایه گذاری میگردید؟

سبدگردانی شفاف با استفاده از کپی تریدینگ

دارایا اولین مجموعه سبدگردانی شفاف و آنلاین به واسطه کپی تریدینگ در ایران است. ورود و ثبت نام رایگان

درباره کپی تریدینگ بیشتر بدانید

دارایا کلاب، مسیر رشد در دنیای سرمایه گذاری

اگر به دنبال مسیری برای رشد و پیشرفت هستید، دارایا کلاب برای شما طراحی شده! اینجا جلسات منتورینگ شخصی و بررسی فرصت های سرمایه گذاری خواهیم داشت.

با دارایا کلاب همراه شو

اولین جلسه مشاوره سرمایه گذاری برای شما رایگان است!

دارایا با در اختیار داشتن کارشناسان مالی و دشبوردهای تخصصی، فرصت دریافت مشاوره مالی در بازارهای مختلف و متناسب با سرمایه و شرایط شما را در اختیار شما قرار داده‌است.

رزرو مشاوره